• بررسی فراوانی مراکز حجامت و مشخصات افراد مراجعه کننده به این مراکز در شهر تهران در سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 568
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: حجامت، به عنوان یک روش طب سنتی ایران، در حال حاضر مورد توجه بسیاری از محافل علمی قرار دارد و نظرات مختلف با طیف وسیع از مخالفت جدی تا تأیید بی چون و چرا متوجه آن می باشد. تعیین مشخصات دموگرافیک استفاده کنندگان از این روش و فراوانی بیماری های مراجعه کننده و میزان رضایت مراجعین به مراکز حجامت از جمله دلایل انجام این مطالعه بود.

    روش بررسی: این مطالعه مقطعی (cross sectional) در سال 1385 در شهر تهران با استفاده از پرسشنامه و به روش مصاحبه انجام شد. نمونه گیری از بین مراکز شناخته شده حجامت در تهران به طور تصادفی و از میان مراجعین به این مراکز به صورت ساده انجام شد. در مجموع، 400 نفر از مراجعین به 15 مرکز مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج توصیفی در قالب میانگین و انحراف معیار و درصد فراوانی گزارش شد و نتایج تحلیلی با استفاده از آزمون های آماری کای دووکروسکالوالیس مورد بررسی قرارگرفت.

    یافته ها: نتایج مطالعه، بیانگر رضایت از نتایج درمانی در بیش از 85% از کل مراجعین به این مراکز بود. اکثریت مراجعین مرد، متأهل، با تحصیلات کمتر از دیپلم و درآمد ماهیانه کمتر از 200 هزار تومان بودند. 63% معتقد به هزینه های کمتر این روش در مقایسه با طب مدرن بودند و اعتقاد به اثر بخشی این روش و عقاید مذهبی بیشترین انگیزه مراجعه کنندگان در این بررسی بود.

    نتیجه گیری: با توجه به استفاده روز افزون از این روش در گروه کثیری از بیماری ها و علی رغم میزان بالای رضایت بیماران، ارایه این روش به صورت مناسب و ترویج استفاده صحیح از آن، اطلاع رسانی به مردم در مورد اندیکاسیون های حجامت و کنترل مراکز حجامت توسط مراجع علمی ذی صلاح باید مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها