• بررسی اثر میزوپروستول واژینال بر طول مدت زایمان در پارگی زودرس و قبل از ترم کیسه آب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 682
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: پارگی زودرس کیسه آب یکی از مسایل شایع مامایی است و القای موفق زایمان خصوصاً در مواردی که bishop score پایین است، عامل مهمی در کاهش بروز عوارض مادری و جنینی می باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر میزوپروستول واژینال بر طول مدت زایمان در موارد پارگی زودرس و قبل از ترم کیسه آب و bishop score پایین است.

    روش بررسی: در این بررسی که به صورت کارآزمایی بالینی با تخصیص تصادفی انجام شد، 108 خانم باردار با تشخیص پارگی زودرس کیسه آب در سن بارداری 37-29 هفته و با bishop score≤4 که اندیکاسیون ختم بارداری داشتند، در دو گروه مساوی تحت القای زایمان با 25 میکروگرم میزوپروس تول واژینال و متعاقباٌ اکسی توسین (مورد) یا اکسی توسین به تنهایی (شاهد) قرار گرفته و از نظر طول مدت زایمان، نحوه زایمان، و عوارض جانبی مقایسه گردیدند.

    یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از این بررسی، فاصله زمانی بین القاء دردهای زایمانی تا زایمان در گروه مورد کمتر از گروه شاهد بود (248.01±507.68 دقیقه در مقابل 246.38±596.66 دقیقه)(p=0.005). علیرغم تشابه میزان کلی سزارین در دو گروه، میزان سزارین به علت عدم پاسخ به القای زایمان در گروه مورد کمتر از شاهد بود ( 9% در مقابل (p=0.004)(%19. دو گروه از نظر وزن هنگام تولد و آپگار دقیقه اول و پنجم نوزادان تفاوتی نداشتند. تاکی سیستول در هیچ یک از گروه ها مشاهده نشد. عوارض میزوپروستول شامل دو مورد (3.7%) سردرد (که به مسکن پاسخ داد ) و 3 مورد (5.5%) تهوع (که نیاز به درمان خاصی نداشت) بود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی، به نظر می رسد که از میزوپروستول واژینال می توان جهت کاهش طول مدت labor در موارد پارگی های زودرس و قبل از ترم کیسه آب با bishop score پایین به عنوان روشی موثر، ایمن و اقتصادی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها