• بررسی تأثیر پیش داروی خوراکی گاباپنتین بر میزان درد پس از عمل توراکوتومی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 712
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: گاباپنتین، یکی از داروهای ضد تشنج بوده که در کنترل دردهای نوروپاتی، نورالژی ها و دردهای حاد حول و حوش عمل می تواند مؤثر باشد. هدف از انجام این کارآزمایی بالینی بررسی تأثیر پیش داروی خوراکی گاباپنتین بر میزان درد پس از عمل توراکوتومی و میزان مورفین مصرفی در بیماران می باشد.
     

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی تصادفی، هشتاد بیمار کاندید عمل جراحی توراکوتومی به دو گروه گاباپنتین و شاهد تقسیم شدند. در گروه گاباپنتین، گاباپنتین با دوز 600 میلی گرم خوراکی به صورت تک دوز و پیش دارو به بیماران داده شد. نمونه گیری به صورت غیرتصادفی ساده بود. قرارگیری در دو گروه در شروع مطالعه به صورت قرعه کشی و سپس بیماران یک در میان در دو گروه قرار گرفتند. کلیه بیماران تحت روش بیهوشی کامل داخل وریدی (تیوا) یکسانی

    قرار گرفتند (انفوزیون پروپوفول و رمی فنتانیل). برای کنترل درد پس از عمل، از پمپ انفوزیون وریدی به وسیله روش بی دردی توسط خود بیمار (patient controlled analgesia-pca) با مورفین استفاده شد. پس از عمل جراحی، شدت درد بر حسب نمره درد (visual analogue scale-vas) در ساعات 1، 6، 12 و24  بعد از عمل، میزان مورفین مصرفی، و عوارض تا 24 ساعت اول بعد از جراحی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه از آنالیز آماریt- test, chi- square, repeated measurement  استفاده شد. داده ها توسط spss v.13 آنالیز شدند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها