• بررسی پارامترهای خواب و عوامل تاثیرگذار بر کیفیت خواب بیماران سرپائی مراجعه کننده به درمانگاه های منتخب بیمارستان رسول اکرم (ص)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 570
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: تقریباً هر بیماری جسمی که درد یا ناراحتی قابل ملاحظه تولید کند، می تواند بر روی کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارد. جراحات و بیماری هایی که سیستم قلبی-عروقی، تنفسی، گوارشی و نورولوژیک را مبتلا می کنند، می توانند کیفیت خواب را مختل کنند. هدف از این مطالعه، بررسی پارامترهای خواب و عوامل مؤثر بر کیفیت خواب بیماران جسمی مختلف است.

    روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی  مقطعی، 300 بیمار سرپایی با شکایات مختلف جسمی که به درمانگاه های داخلی، گوش و حلق و بینی (ent)، ارتوپدی، اعصاب، نفرولوژی و جراحی مراجعه کرده بودند، شرکت داده شدند. ابزار ارزیابی، شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ بود که کیفیت خواب را در 7 قلمروی اصلی می سنجد و یک نمره 5< به عنوان اختلال خواب قابل ملاحظه تلقی شده است. برای تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و تحلیل پراش یکطرفه استفاده گردید.

    یافته ها: میانگین نمره پیتزبورگ در تمام درمانگاه ها، بالاتر از نقطه برش (m=8.02) یافته شد. تفاوت های معنی داری در پارامترهای مدت خواب، اختلالات خواب و اختلال عملکرد روزانه بین درمانگاه ها بدست آمد و بیماران درمانگاه گوش و حلق و بینی بیشترین مشکلات خواب را داشتند. عوامل درد و نگرانی به عنوان علل اصلی اختلالات خواب، گزارش شده بودند.

    نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش، بسیاری از بیماری های جسمانی می توانند به خودی خود اختلال خواب ایجاد کنند. از آنجایی که، درد و نگرانی بیش از سایر عوامل بر کیفیت خواب تاثیر منفی می گذارند، لازم است در ارزیابی و درمان بیماران جسمی مختلف در نظر گرفته شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها