• بررسی مقایسه ای نتایج سل بلاک و سیتولوژی در مایعات ارسالی به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 605
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: امروزه اهمیت تشخیص صحیح و زودهنگام بیماری ها و پیشگیری از حوادث ناشی از امراض، بر کسی پوشیده نیست. یکی از را ه های صحیح پیشگیری، تشخیص زودرس بیماری ها است. در میان روش های موثر و اقدامات صددرصد مفید، بررسی های سیتولوژیک قرار دارد. با آشنایی با تغییرات اولیه خصوصیات ریخت شناسی سلول ها شاید بتوان قبل از آنکه بیماری اشکال بالینی خود را نشان دهد، آن را تشخیص داد و به درمان موثر اقدام نمود. در این مطالعه نتایج نمونه ها ی سیتولوژی مایعات با نتایج سل بلاک آنها مقایسه شد تا مشخص گردد نمونه های سل بلاک تا چه حدی می توانند تکمیل کننده نتایج نمونه های سیتولوژی باشند.

    روش بررسی: در 300 بیمار که در سال 1382 به یک بیمارستان تهران مراجعه کرده و تحت آسپیراسیون و یا لاواژ قرار گرفته بودند، بررسی انجام شد. از نمونه های این بیماران، لام های سیتولوژی و سل بلاک تهیه شد و نتایج در گروه ها با هم مقایسه شدند. سپس نمونه ها به 5 دسته عمده تقسیم شدند : 1- تغییرات التهابی 2- تغییرات بدخیم 3- تغییرات مشکوک -4 (suspicious) منفی از نظر بدخیمیlymphocytic rich -5 (negative for malignancy)

    یافته ها: نمونه های سیتولوژی و سل بلاک مایعات مختلف بدن با هم مقایسه شدند. بیش ترین نمونه های دریافتی، شامل مایع پلور و پریتوئن بود. در درجه بعد شایع ترین نمونه های دریافتی، برونکوآلوئولار لاواژ و آسپیراسیون تیرویید بودند. 53% از جواب های سیتولوژی و 54.2% از جواب های سل بلاک، از نظر بدخیمی، منفی بودند. 31.9% از جواب های سیتولوژی و 21.5% از جواب های سل بلاک، نشان دهنده التهاب مزمن بودند. درصد جواب های مشکوک (suspicious)، در سیتولوژی، 3% و در سل بلاک بوده است. درصد جواب های بدخیمی (malignancy) در سیتولوژی و سل بلاک، 4% بوده است. مابقی مربوط به جواب های insufficient, unsatisfactory, bloody بود که در شمارش محسوب نگردید. در ضمن در مورد جواب های بدخیمی، به عنوان gold-standard، از جواب بیوپسی استفاده شد که در مورد سیتولوژی، حساسیت، 54.5% و ویژگی آن (pv=0.00)98.5%، در مورد سل بلاک، حساسیت، 70% و ویژگی آن 97.8% بود (pv=0.00)

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها