• بررسی ارتباط پل یمورفیسم های شایع ژن پذیرنده ویتامین vdr) d) با استعداد ابتلاء به سل ریوی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 509
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: ابتلاء به بیماری سل علاوه بر مواجهه با مایکوباکتریوم توبرکولوزیس (mycobacterium tuberculosis-mtb)، تحت تأثیر عوامل محیطی و ژنتیکی میزبان بوده و تنها کمتر از 10% آلوده شدگان علائم بالینی بیماری را بروز می دهند. متابولیسم ویتامین d سبب فعال شدن ماکروفاژها گردیده و از تکثیر درون سلولی مایکوباکتریوم جلوگیری می کند. این روند می تواند تحت تأثیر پلی مورفیسم های شایع ژن پذیرنده ویتامین (vitamin d receptor-vdr) d قرار گیرد. در این مطالعه اثر تغییرات ژنتیکی vdr در ابتلاء به بیماری سل ریوی مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت case-control در جمعیت ایرانی انجام شده است. در این بررسی، اثر 4 پلی مورفیسم شایع ژن پذیرنده ویتامینd (این پلی مورفیسم ها بر مبنای اثر آنزیم های محدودگری که آن ها را شناسایی می کنند، نامگذاری شده اند و عبارتند از apai (a/a), taqi (t/t), bsmi (b/b), foki (f/f)) در 96 بیمار مبتلا به سل ریوی و 122 فرد سالم در گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطالعه از یک تکنیک (polymerase chain reaction with sequence-specific primers) pcr-ssp اصلاح شده توسط آزمایشگاه ما برای تشخیص پلی مورفیسم های این ژن استفاده گردید. جهت مقایسه بین مبتلایان به سل ریوی و افراد سالم گروه کنترل، از آزمون مجذور کای (chi-square) استفاده شد.

    یافته ها: مشخص گردید که فراوانی اللی و ژنوت ایپی نواحی پلی مورفیک ژن vdr در گروه های بیماران و افراد سالم اختلاف معنی داری با همدیگر ندارند.

    نتیجه گیری: این نتایج اهمیت پلی مورفیسم های ژنتیکی vdr در ابتلاء به بیماری سل را در جمعیت ایرانی غیرمحتمل نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها