• مقایسه حساسیت و ویژگی روشهای تشخیصی توکسوپلاسموز بر اساس سنجش igm, igg

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 702
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     

    زمینه و هدف: توکسوپلاسموز از جمله بیماری های مشترک انسان و حیوان است که انتشار وسیعی دارد و در اثر آلودگی به تک یاخته انگلی توکسوپلاسماگوندی (toxoplasma gondi) ایجاد می شود. اکثر آزمایشگاه های تشخیص طبی، در تشخیص این بیماری با مشکلاتی روبه رو هستند. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه حساسیت و ویژگی روشهای تشخیصی متداول و غیرمتداول توکسوپلاسموز بر اساس سنجش igm, igg و معرفی برترین روش می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی مقایسه ای، از 100 مراجعه کننده مشکوک به علائم توکسوپلاسموز اکتسابی (براساس نظر پزشک) به دو آزمایشگاه در شهرستان های کرج و تهران که جهت انجام تست توکسوپلاسموز معرفی شده بودند، نمونه سرمی تهیه شد. سپس نمونه های سرمی از نظر وجود یا عدم وجود igm, igg، به روشهای(indirect fluorescent assay)ifa ,(fluorescent assay enzyme linked) ,elfa ,(chemiluminescence) clia ,(enzyme-linked immunoadsorbent assay)elisa مورد آزمایش سرولوژیک قرار گرفتند و از آزمون آماری chi-square جهت مقایسه آنها استفاده گردید.

    یافته ها: در مقایسه با روش igg elfa، روش igg clia دارای بیش ترین حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی (100%) بود. در مقایسه با روش igm elfa، روشهای igm clia, igm elisa دارای حساسیت یکسان (92%) بودند ولی ویژگی روش (%100) igm elisa، بیش تر از روش (%97.3) igm clia بدست آمد. همچنین ارزش اخباری مثبت و منفی در روشigm elisa ، به ترتیب 100% و 97.4% و در روش igm clia، به ترتیب 96% و 98% بدست آمد.

    نتیجه گیری: با وجود اینکه نتایج بدست آمده از روشهای مورد مقایسه در این مطالعه تقریباً نزدیک به یکدیگر می باشند، ولی روشهای اتوماتیک (clia, elfa) به دلیل قابلیت تکرارپذیری بالا، پائین بودن هزینه پرسنلی، صرفه جویی در وقت و غیره، ارجح می باشند؛ لذا پیشنهاد می شود که از این روشها جهت تشخیص توکسوپلاسموز استفاده شود. یادآور می گردد جهت اندازه گیری igm، روشهای مزبور مناسب ترین روشهای تشخیصی هستند.  

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها