• بررسی تأثیر بریس های پیشگیری کننده زانو بر عملکرد افراد ورزشکار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 615
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: صدمات زانو از مشکلات اساسی در پزشکی ورزشی محسوب می شود و استفاده از بریس های پروفیلاکتیک یا پیشگیری کننده زانو برای کاهش شیوع یا شدت این صدمات است. بریس های پروفیلاکتیک در کنار قابلیت حمایت از زانو در برابر صدمات در هنگام ورزش، نباید عملکرد اندام را محدود نمایند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر سه نوع زانوبند پروفیلاکتیک بر عملکرد افراد ورزشکار بود.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی روی 31 دانشجوی ورزشکار مرد سالم انجام شد تا تأثیر زانوبندها بر عملکرد افراد با استفاده از آزمون های ایزوکینتیک و عملکردی در چهار حالت بدون بریس (کنترل)، استفاده از زانوبند نئوپرنی ساده، زانوبند نئوپرنی چهار فنره و بریس پیش ساخته آزمایش گردد. ترتیب اجراء چهار حالت آزمون به صورت تصادفی، انتخاب و آزمایش ها روی پای غالب انجام شدند. پروتوکل ارزیابی در هر یک از چهار حالت متشکل بود از آزمون های عملکردی cross-over hop و پرش عمودی، که از سه بار آزمایش بیشترین ارتفاع و طول ثبت می شد و  بعد از آن آزمون های ایزوکینتیک باز و بسته کردن زانو در سه سرعت زاویه ای 60، 180 و 300 درجه بر ثانیه انجام، می شد، که پارامترهای ایزوکینتیک شامل نسبت حداکثر گشتاور به وزن بدن و توان متوسط ثبت می گردید. برای بررسی تفاوت های میان 4 حالت از آزمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد.

    یافته ها: آزمون آنالیزواریانس با اندازه های تکراری برای مقایسه بین سه حالت آزمایشی با یکدیگر و با وضعیت کنترل، هیچ تفاوت معناداری را برای مقادیر حداکثر گشتاور به وزن بدن، توان متوسط، پرش عمودی و cross-over hop نشان نداد (p>0.05).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که زانوبندهای پروفیلاکتیک مورد بررسی در مطالعه حاضر تأثیر منفی بر عملکرد افراد نگذاشتند. از آنجا که عملکرد زانو با استفاده از زانوبند نئوپرنی ساده محدود نشد و با توجه به تأثیر ات مثبت استفاده از زانوبندهای نئوپرنی بر حس عمقی، استفاده از آن ها به عنوان ساختار اصلی این دسته از زانوبند ها مفید به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها