• در بی دردی بعد از عمل هرنیورافی اینگوینال، انفیلتراسیون بوپیواکائین 0.25% قبل از برش جراحی موثرتر است یا قبل از بستن برش جراحی؟

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 584
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: درد پس از جراحی، احساس ناخوشایندی است که می تواند عوارض زیادی برای بیمار ایجاد کند .امروزه از روشهای متعددی برای کاهش یا از بین بردن درد استفاده می شود که رایج ترین آنها، استفاده از ضددردها و سایر داروها است و یکی از این روشها، استفاده از انفیلتراسیون بی حس کننده های موضعی در محل عمل جراحی می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر زمان استفاده از داروهای فوق، قبل از برش عمل جراحی و یا قبل از بستن برش جراحی، در بی دردی بعد از عمل است.

    روش بررسی: 60 بیمار که کاندید عمل هرنیورافی بودند، به طور تصادفی در سه گروه 20 نفری قرار گرفتند؛ به این ترتیب که در گروه اول 10, (preincisional) سی سی بوپیواکائین 0.25% قبل از عمل انفیلتره شد و قبل از بستن برش عمل جراحی، 10 سی سی نرمال سالین به همان شکل انفیلتره گردید. در گروه دوم (post incisional) به شکل معکوس گروه اول، 10 سی سی نرمال سالین قبل از برش جراحی و 10 سی سی بوپیواکائین 0.25% قبل از بستن جراحی، انفیلتره گردید و در گروه سوم (کنترل)، هر دو مورد انفیلتراسیون توسط نرمال سالین صورت گرفت.

    یافته ها: فراوانی نسبی درد و شدت آن به طور معنی داری در گروه اول (preincisional)، کمتر از دو گروه دیگر بود (p<0.05). تغییرات همودینامیک در هر سه گروه، اختلاف معنی داری نداشت. میزان درد بیماران در اولین درخواست مسکن و همچنین در دومین درخواست مسکن، در گروه اول به طور معنی داری کمتر از گروه دوم و نیز در هر دو، کمتر از گروه کنترل بودند و نیز میانگین داروی ضد درد دریافتی در 24 ساعت اول بعد از عمل، در گروه اول به طور معنی داری کمتر از دو گروه بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد کنترل درد بعد از عمل به روش preemptive analgesia به صورت انفیلتراسیون بی حس کننده های موضعی قبل از عمل جراحی هرنیورافی، می تواند میزان درد و دریافت ضد درد در بیماران را به طور معنی داری کاهش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها