• نتایج کاربرد بالون پمپ داخل آئورت در بیماران جراحی قلب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 866
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بالون پمپ داخل آئورت (intra aortic ballon pump=iabp) یک دستگاه مکانیکی است که جهت  کمک به حفظ جریان خون سیستمیک مورد استفاده قرار می گیرد و یک درمان پذیرفته شده در بیمارانی که علایم همودینامیک آن ها چه قبل و چه بعد از عمل جراحی شدیداً تحت مخاطره قرار گرفته، محسوب می شود. این مطالعه جهت بررسی عوامل تعیین کننده زنده ماندن یا زنده نماندن بیمارانی که بعد از جراحی قلب به بالون پمپ نیاز دارد انجام شده است.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت گذشته نگر بر روی 46 بیمار از 2200 بیماری که طی یک سال تحت عمل جرا حی بای پس عروق کرونر (coronary artery bypass grafting=cabg) در بیمارستان شهید رجایی تهران قرار گرفته اند و نیاز به بالون پمپ پیدا کرده اند انجام گرفته است. این بیماران به دو گروه: شامل گروهی که زنده ماندند (33 نفر) 2- گروهی که فوت کردند (13 نفر) تقسیم شدند، و گروه دوم به دو زیر گروه بیمار انی که از بالون پمپ جدا شدند و بیمارانی که از بالون پمپ جدا نشدند، تقسیم گردیدند. متغیرهای بررسی شده برای هر بیمار عبارتند از: سن، جنس، سطح بدن، سیگاری بودن، سابقه انفارکتوس میوکارد (myocardial infarction=mi) دیابت قندی، هیپرتانسیون، میزان کسر خروجی خون از بطن چپ (ejection fraction=ef) میزان فعالیت افراد بر حسب معیارهای انجمن قلب و عروق کانادا (canadian cardiovascular society=ccs) سابقه عمل جراحی قلب، مدت زمان گردش خون برون پیکری (cardio pulmonary bypass=cpb)، کلامپ آئورت (aortic cross clamping=acc)، وابستگی به بالون پمپ، تهویه مکانیکی و طول مدت بستری در بخش مراقبت های ویژه.(intensive care unit=icu)  اختلاف بین دو گروه به وسیله student test, chi-square آنالیز شده p<0.05 با اهمیت تلقی گردید.

    یافته ها: کلیه افرادی که زنده ماندند 71.17 درصد و در مورد افرادی که زنده نماندند 28.3 درصد بود. افرادی که زنده نماندند از نظر میزان فعالیت طبق معیارهای انجمن قلب و عروق کانادا  (ccs)بیشتر در کلاس iv, iii بودند p=0.03. همچنین میزان کسر خروجی خون از بطن چپ (ef) کم تری داشتند p=0.013. مدت زمان پمپ و کلامپ آئورت طولانی تری داشتند p=0.02, p=0.01 و در سایر موارد اختلاف معنی داری مشاهده نشد (p>0.05). از بیمارانی که زنده نماندند، 6 بیمار از بالون پمپ جدا شده و 7 بیمار از آن جدا نشدند ولی در نهایت همه آن ها به دلیل نارسایی قلبی، p=0.009 نارسایی کلیوی p=0.059 و نارسایی تنفسی p=0.3 فوت نمودند.

    نتیجه گیری: از این مطالعه می توان نتیجه گرفت که مهم ترین عامل مرگ در بیمارانی که از بالون پمپ جدا نشدند نارسایی قلبی بوده و بیمارانی که میزان کسر خروجی خون از بطن چپ کمتر از 30 درصد (ef<%30) داشته اند پیش آگهی بدتری را دارا بودند. در بیمارانی که از بالون پمپ جدا شدند به ترتیب نارسایی کلیه، نارسایی قلبی و تنفسی عامل تعیین کننده مرگ و میر آن ها بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم