• بررسی آلودگی به سیکلوسپوراکایتاننسیس در کودکان مبتلا به اسهال در مرکز طبی کودکان تهران 82-1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 514
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سیکلوسپوراکایتاننسیس از تک یاختگان کوکسیدیایی نوپدید است. این پاتوژن که از عوامل عفونی کمیاب روده ای است، از تمام گروه های سنی اعم از افراد سالم و یا با نقص سیستم ایمنی از بیش تر نقاط جهان گزارش شده است. مشخص ترین علایم بالینی آلودگی به این تک یاخته، سندرم اسهال حاد یا مزمن می باشد .انتشار این انگل، جهانی است و از طریق مصرف آب و برخی از مواد غذایی آلوده به اووسیت های آن، منتقل می شود. هدف از این مطالعه، تعیین میزان شیوع سیکلوسپوریازیس در کودکان مبتلا به اسهال بود.

    روش بررسی: طی 1 سال (از تیرماه 1381 لغایت خردادماه 1382) از 420 کودک زیر 10 سال مبتلا به اسهال مراجعه کننده به مرکز طبی کودکان تهران، نمونه های مدفوع جمع آوری شده و با روشهای تهیه گسترش مستقیم، فرمل اتر و رنگ آمیزی اسیدفست اصلاح شده، بررسی های لازم برای شناسایی سیکلوسپورا بعمل آمد.

    یافته ها: در این مطالعه مقطعی، 31 مورد (7.3%) از نمونه ها، به انگل های روده ای آلوده بودند؛ اما در هیچ یک از  موارد، سیکلوسپورا تشخیص داده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج مطالعات معدود انجام شده به همراه نتایج این بررسی نشان می دهند که آلودگی با سیکلوسپورا در تهران، نادر و یا به صورت موردی است. اما احتمال وجود مواردی از آلودگی با این تک یاخته بخصوص در مناطق باران خیز وجود دارد. لذا انجام مطالعات با حجم بیش تر نمونه توسط محققین و نیز شناخت و آگاهی پزشکان و متخصصین آزمایشگاهی در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها