• بررسی شیوع پاتولوژی لوله های رحمی در بیماران مبتلا به نازایی اولیه و ثانویه، بر اساس یافته های هیستروسالپنگوگرافی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 665
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نازایی، یک مشکل نسبتاً شایع است. شیوع آن را، یک مورد از هر 6 زوج گزارش کرده اند. از بین عواملی که به زنان مربوط است، علل تخمدانی و لوله ای، مهم ترین عوامل هستند که قابل درمان نیز می باشند. لاپاراسکوپی، تست طلایی جهت بررسی لوله های رحمی است ولی به علت گران بودن، نیاز به بیهوشی و مشکلات دیگر، هیستروسالپنگوگرافی را به عنوان تست غربالگری پیشنهاد کرده اند. هدف از این مطالعه، بررسی شیوع پاتولوژی لوله های فالوپ در بیماران مبتلا به نازایی اولیه و ثانویه، با انجام هیستروسالپنگوگرافی بوده است.

    روش بررسی: در این مطالعه مورد-شاهدی، به صورت تصادفی، از هر گروه از بیماران مبتلا به نازایی اولیه و ثانویه، 50 نفر که جهت انجام هیستروسالپنگوگرافی توسط متخصص زنان به بخش رادیولوژی بیمارستان قدس معرفی شده بودند، پس از رد احتمال حاملگی و عفونت در روز 11-6 سیکل قاعدگی، مورد آ زمایش قرار گرفتند و نتایج حاصله در فرمهای مخصوص ثبت شد.

    یافته ها: آنومالی های رحمی در 10 بیمار (20%) در گروه مبتلا به نازایی اولیه مشاهده شد که 7 مورد (14%) مربوط به لوله های رحمی بود. در گروه مبتلا به نازایی ثانویه، در 22 بیمار (44%) پاتولوژی لوله رحمی مشاهده شد. نتایج بدست آمده با نرم افزار spss (version 10) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با انجام t-test مشاهده شد که بین دو گروه، از نظر شیوع پاتولوژی لوله های رحمی، تفاوت آماری قابل توجهی وجود دارد (p<0.001).

    نتیجه گیری: پاتولوژی لوله های رحمی در بیماران مبتلا به نازایی ثانویه، شایع تر بود. با توجه به اینکه بیماری های التهابی لگن مهم ترین علت زمینه ساز می باشند، لازم است به تشخیص بموقع و درمان عفونت های سیستم ژنیتال و همچنین ارتقاء سطح بهداشت و آگاهی جامعه، توجه بیش تری شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها