• بررسی اثر آتوروستاتین در یافته های بالینی و آزمایشگاهی آرتریت روماتوئید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 622
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مطالعات متعددی درباره اثر ضدالتهابی و تعدیل کننده ایمنی استاتین ها انجام شده و ممکن است این اثرات در کاهش مارکرهای التهابی در آرتریت روماتوئید نیز وجود داشته باشد. هدف از این مطالعه، ارزیابی اثر استاتین در مارکرهای بالینی و آزمایشگاهی آرتریت روماتوئید است.

    روش بررسی: این تحقیق، به روش کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور از فروردین 84 تا تیرماه 85 انجام شد. در این مطالعه، 66 بیمار با آرتریت روماتوئید که دچار بیماری فعال بودند و به کلینیک روماتولوژی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) مراجعه کرده بودند، انتخاب شده و به صورت تصادفی و دو سوکور به دو گروه جهت دریافت 40 میلی گرم آتوروستاتین یا پلاسبو تقسیم شدند .دو گروه از نظر مدت و فعالیت بیماری و مصرف داروهای زمینه ای ضد روماتیسمی مشابه بودند. اطلاعات بیماران در ویزیت اول و پایان هفته چهارم و بیس تو چهارم درمان ثبت شد. آنالیز آماری توسط anova, chi square با نرم افزار spss 11.5 انجام شد.

    یافته ها: 32 نفر در گروه آتوروستاتین و 34 نفر در گروه پلاسبو بودند. میانگین سنی در گروه دارو 51.84 سال و در گروه پلاسبو 47 سال بود. میانگین مدت بیماری در گروه دارو 7.06 و در گروه پلاسبو 7.8 سال بود. غیر از کاهش خشکی صبحگاهی در گروه پلاسبو، تفاوت مشخصی در یافته های بالینی و آزمایشگاهی بیماران یافت نشد.

    نتیجه گیری: براساس این مطالعه، به نظر نمی رسد استاتین ها در کاهش مارکرهای التهابی در آرتریت روماتویید نقش موثری داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم