• بررسی رابطه میان تعداد تنفس و اشباع اکسیژن شریانی به روش پالس اکسی متری در نوزادان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 669
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: تنفس سریع، یکی از تظاهرات کلینیکی مهم بسیاری از بیماری ها در شیرخواران و گاه تنها نشانه بیماری در این گ روه سنی است. هدف از این مطالعه، ارزیابی تعداد تنفس به عنوان نشانه هیپوکسی در نوزادان می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه مشاهده ای-مقطعی بر روی 222 نوزاد بدحال بست ری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (neonatal intensive care unite=nicu) بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) در سال 1383 انجام گرفت. سن، جنس، ترم یا پره ترم بودن و تعداد تنفس بیمار در فرم اطلاعاتی ثبت گردید. تعداد تنفس در یک دقیقه کامل در حالت آرامش نوزاد شمرده شد. سپس درجه اشباع اکسیژن توسط دستگاه پالس اکسی متری بر روی انگشت شست پا یا دست، اندازه گیری و ثبت شد. هیپوکسی، به اشباع اکسیژن کمتر یا مساوی 90% اطلاق شد. تعداد تنفس و اشباع اکسیژن توسط دو مشاهده گر ثابت که از انجام تحقیق آگاه نبودند، به طور جداگانه ثبت می شد. با استفاده از t test، مفید بودن تعداد تنفس به عنوان نشانه هیپوکسی، مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: هیپوکسی (اشباع اکسیژن کمتر یا مساوی 90%) در 100 نوزاد (45%) دیده شد. تعداد تنفس و اشباع اکسیژن شریانی، همراهی منفی با هم داشتند. تعداد تنفس 69-60  بار در دقیقه به ترتیب با حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی 82.6%، 86.4%، 55.8% و 96% پیشگویی کننده هیپوکسی بود.

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه موجود نشان می دهد که تعداد تنفس بیش از 60 بار در دقیقه پیشگویی کننده مطمئنی جهت هیپوکسی نوزادانی است که با هر نشان های از بیماری حاد به اورژانس آورده می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها