• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 644
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نقصان مادرزادی استخوان اولنا، یکی از نادرترین ناهنجاری های مادرزادی اندام فوقانی است که در گروه نقصان های طولی اندام فوقانی طبقه بندی می شود. بسته به نوع و تقسیم بندی، گرفتاری سیستم اسکلتی عضلانی در این ناهنجاری شایع بوده و دست در طرف مبتلا همیشه دچار ناهنجاری است. مورد گزارش شده، نقصان استخوان اولنا با همراهی سین استوز هومر و رادیال است که نکته مهم و قابل گزارش عدم وجود ناهنجاری های سایر اندام ها و به خصوص در دست و انگشتان طرف مبتلا است.

    معرفی بیمار: بیمار پسر بچه ای 8 ساله است که به علت کوتاهی اندام فوقانی چپ به درمانگاه مراجعه کرده بود. در معاینه ستون فقرات، اندام های تحتانی و اندام فوقانی راست یافته ای غیر طبیعی یافت نشد. در معاینه اندام مبتلا یا همان اندام فوقانی چپ، اندام به وضوح کوتاه تر از اندام فوقانی راست بود. آرنج بیمار در اکستانسیون کامل بوده و هیچ حرکتی ندارد و مچ دست چپ از نظر ظاهر شبیه مچ دست راست بود. در دست چپ؛ انگشت شست طبیعی بوده و استخوان های متاکارپ همگی لمس می شدند. تعداد انگشتان پنج عدد و هر کدام دارای سه بند بودند. اثری از سین داکتیلی یا حلقه های پوستی وجود نداشت. در رادیوگرافی آرنج سین استوز هومر و رادیال و در رادیوگرافی مچ و دست چپ، تمامی استخوان ها وجود داشته و ناهنجاری در آن ها رویت نمی شود.

    نتیجه گیری: گزارش حاضر دلالت بر آن دارد که نقصان مادرزادی استخوان اولنا می تواند بدون گرفتاری دست و انگشتان طرف مبتلا باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها