• مقایسه اثر فراگمین با هپارین بر روی لیپیدهای سرم در طی 9 ماه در بیماران همودیالیزی بیمارستان پانزده خرداد تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 561
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: لخته شدن خون در طی همودیالیز، عامل از دست رفتن خون و تداخل با کلیرنس محلول دیالیز است، از این رو معمولاً در طول همودیالیز، برای جلوگیری از لخته شدن خون، از هپارین استفاده می شود. هدف از این مطالعه، بررسی اثرات هپارین و مقایسه آن با نوعی هپارین با وزن مولکولی پایین به نام فراگمین بر روی لیپیدهای سرم است.
     
     

    روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه تحقیقی-تجربی است که بر روی 2 گروه از بیماران همودیالیزی انجام گرفته است. گروه اول شامل 11 بیمار (5 مرد و 6 زن) با میانگین سنی 62.5 سال بود که به طور متوسط 76.8 ماه در مرکز دیالیز بیمارستان پانزده خرداد دیالیز شدند. همه بیماران مورد مطالعه، هپارین را با دوز یکسان دریافت کردند. گروه دوم نیز شامل 11 بیمار (5 مرد و 6 زن) با میانگین سنی 55.6 سال بود که به طور متوسط 80.8 ماه در همان مرکز تحت همودیالیز قرار داشتند و حدود 9 ماه، به طور مستمر فراگمین را با دوز یکسان دریافت کردند. هیچ یک از بیماران دو گروه، هرگز داروی کاهش دهنده چربی خون مصرف نکرده بودند. در زمان های صفر، 3، 6 و 9 ماه، برای تمام بیماران آزمایشات کلسترول، تری گلیسرید، (low density lipoprotein) ldl, (lipoprotein high density) hdl درخواست شد. با فرض بر اینکه فراگمین عوارض هیپرلیپیدمی ناشی از هپارین را ندارد، بیماران مصرف کننده هپارین، به عنوان گروه شاهد و بیماران مصرف کننده فراگمین، به عنوان گروه آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند. در آنالیز نهایی از آزمون t test استفاده شد.

    یافته ها: یافته ها نشان دادند که تفاوت معنی داری در میزان کلسترول سرم بین دو گروه دریافت کننده هپارین و فراگمین وجود ندارد (p=0.95)، در خصوص تری گلیسرید نیز تفاوت معنی داری بین دو گروه مذکور دیده نشد (p=0.18)، یافته های اخیر در مورد سطوح hdl, ldl نیز صادق بوده است (به ترتیب (p=0.09, p=0.74.

    نتیجه گیری: نتایج بدست آمده حاکی از یکسان بودن اثر داروهای هپارین و فراگمین بر روی لیپیدهای سرم می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها