• هامارتوم کندرویید قفسه سینه در نوزادی: گزارش یک مورد نادر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 829
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: هامارتوم کندرو یید قفسه سینه، تومور خوش خیم بسیار نادری است که معمولاً هنگام تولد یا در ابتدای دوران کودکی بروز می یابد. این بیماری غالباً به صورت یک توده قابل لمس در جدار قفسه سینه تظاهر می یابد. در این مطالعه، تظاهرات بالینی، یافته های تصویربرداری و هیستوپاتولوژیک یک مورد نادر از هامارتوم کندرویید قفسه سینه در یک نوزاد گزارش می شود.

    معرفی بیمار: بیمار نوزاد پسر 16 روزه ای بود که با شکایت یک توده قابل لمس در سمت راست قدام قفسه سینه به ابعاد 3´5´4 سانتی متر (cm) در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) مورد بررسی قرار گرفت. یافته های سونوگرافی و سی تی اسکن حاکی از وجود توده بافت نرم پرعروق به ابعاد 16´28 میلی متر (mm) بدون نفوذ به داخل مدیاستن و فاقد مواردی همچون نکروز و کلسیفیکاسیون بود. به دنبال جراحی توده خارج گردید. گزارش های پاتولوژی نشان دهنده کندروما خوش خیم حاوی پرولیفراسیون ندولار کندروسیت ها بدون تغییرات آتیپیک هسته ای و فاقد میتوز و نکروز بود.

    نتیجه گیری: علی رغم بروز بسیار نادر هامارتوم کندرو یید در نوزادان، این بیماری می بایست به عنوان یکی از تشخیص های افتراقی در بررسی توده های قفسه سینه در نوزادان مورد توجه قرار گیرد تا با اقدامات مناسب از عوارض احتمالی همچون مشکلات تنفسی ممانعت شود. جراحی به منظور خارج کردن توده در صورت امکان، به همراه درمان محافظه کارانه معمولاً نتایج درمانی مناسبی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم