• بررسی علل تأخیر تشخیصی بیماران دچار آسپیراسیون جسم خارجی راه هوایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 647
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: آسپیراسیون اجسام خارجی بصورت خیلی شایعی بچه های کوچک را درگیر می کند. شرح حال و معاینه دقیق می تواند منجر به تشخیص شود. در صورتی که جسم خارجی تا 24 ساعت درآورده نشود، منجر به عوارضی همچون پنومونی، آبسه و آتلکتازی خواهد شد. در این مطالعه تلاش شده است تا علل تأخیر تشخیص بیماران دچار آسپیراسیون جسم خارجی راه هوایی در بیمارستان کودکان تبریز بررسی شود.

    روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی-مقطعی و بر روی 155 بیمار که در سالهای 83-1380 در بیمارستان کودکان تبریز با احتمال جسم خارجی ریه، بستری شده و تحت برونکوسکوپی ریژید و خارج سازی جسم خارجی قرار گرفته بودند، انجام شده است. برای بیماران، اطلاعات مربوط به سابقه پریدن جسم خارجی به حلق، فاصله زمانی از شروع علائم تا بستری شدن (مدت زمان تاخیر در تشخیص)، مراجعه به پزشک قبل از بستری، تشخیص اولیه بیمار و نتایج برونکوسکوپی در چک لیستی که از قبل تهیه شده بود، ثبت شد. داده های بدست آمده از مطالعه بوسیله روشهای آماری توصیفی و با استفاده از نرم افزار آماری excel (version 11.0) مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین سنی بیماران، 21.58±12.90 ماه بود. 81.3% بیماران در گروه سنی زیر 3 سال بودند. سرفه مزمن بیش تر از 3 هفته، شایع ترین علامت بود که در 73.5% موارد وجود داشت. متوسط فاصله زمانی از آسپیراسیون تا مراجعه به بیمارستان، 24.71±8.96 روز بود، تنها 24.5% از بیماران در 24 ساعت اول مراجعه نموده بودند. علل تاخیر تشخیص، عدم توجه والدین و عدم تشخیص صحیح توسط پزشک بودند.

    نتیجه گیری: در مرکز پزشکی کودکان، 75.5% کودکان مبتلا به آسپیراسیون جسم خارجی بعد از 24 ساعت مراجعه می کنند و مدت زمان تأخیر تشخیصی، خیلی بیش تر از مطالعات مربوط به سایر مراکز می باشد. عدم آگاهی والدین و عدم آموزش کافی پزشکان می تواند منجر به تاخیر در تشخیص اجسام خارجی راه هوایی و بروز عوارض جدی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم