• بررسی شاخص های اکسیداتیو استرس در مبتلایان به سرطان مثانه در مقایسه با گروه شاهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 643
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: علی رغم مطالعات فراوان انجام شده در رابطه با نقش روندهای اکسیداتیو و دفاع آنتی اکسیدانی بدن در ابتلا به سرطان های گوناگون، مستندات اندکی در رابطه با نقش این عوامل در بیماران مبتلا به سرطان مثانه وجود دارد. بر این اساس در این مطالعه سعی شد تا به بررسی سطح سرمی (malon dialdehyde) mda به عنوان شاخص اکسیدانی و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی به عنوان شاخص دفاع آنتی اکسیدانی بدن در افراد مبتلا به سرطان مثانه در مقایسه با افراد سالم پرداخته شد.

    روش بررسی: در طی یک مطالعه مورد شاهدی، تعداد 51 نفر از بیماران مبتلا به سرطان مثانه و 58 نفر گروه شاهد با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج، به روش آسان انتخاب شدند. پس از اخذ رضایت نامه کتبی از افراد مورد آزمون نمونه های خون پس از 8 ساعت ناشتایی گرفته شد. ظرفیت تام آنتی اکسیدانی و mda سرمی در نمونه های جمع آوری شده، اندازه گیری گشت. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون آماری student t test بین دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss v.13 آنالیز گردید.

    یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، غلظت پلاسمایی mda افزایش (p value<0.001) و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی کاهش (p value<0.001) معنی داری در مبتلایان به سرطان مثانه در مقایسه با گروه شاهد داشته است.

    نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر می توان واکنش های اکسیداتیو و آسیب های بیولوژیک ناشی از این واکنش ها که در اثر افزایش استرس اکسیداتیو و قدرت دفاعی ناکافی سیستم های آنتی اکسیدانی بدن ایجاد می شود را به عنوان یک مکانیسم مهم دخیل در ایجاد سرطان مثانه پیشنهاد نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها