• اثر خوراکی روغن پسته وحشی بر سطح سرمی هورمون های تیروئیدی، چربی ها و لپتین در موش صحرایی نر مبتلا به پرکاری تجربی تیروئید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 681
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مصرف چربی های غیراشباع مانند روغن پسته وحشی سبب کاهش سطح سرمی لپتین می شود. با توجه به نقش محوری هورمون لپتین و هورمون های تیروئیدی در متابولیسم، این مطالعه به منظور تعیین اثر خوراکی روغن پسته وحشی بر میزان لپتین سرم و ارتباط آن با هورمون های تیروئیدی در موش صحرایی نر مبتلا به پرکاری تجربی تیروئید انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه تجربی روی 30 سر موش صحرایی نر بالغ سفید نژاد sprague dawely با میانگین وزن 220 گرم انجام شد. برای ایجاد پرکاری تجربی تیروئید از لوتیروکسین با غلظت 12 میلی گرم در لیتر در آب خوراکی به مدت یک ماه استفاده گردید. حیوانات به طور تصادفی به 5 گروه 6 تایی تقسیم شدند. گروه اول به عنوان کنترل 1 طبیعی در طول دوره مطالعه فقط رژیم غذایی معمولی و آب معمولی و گروه دوم به عنوان کنترل 2 رژیم غذایی معمولی به اضافه لوتیروکسین دریافت نمودند. گروه های 3، 4 و 5 به ترتیب میزان 5 درصد، 10 درصد و 20 درصد روغن پسته وحشی در جیره غذایی همراه با لوتیروکسین در آب را دریافت نمودند. طول دوره مطالعه یک ماه بود. هر ده روز یک بار از حیوانات خونگیری به عمل آمد. سطح سرمی هورمون های ft3 ,ft4 ,t3 ,t4 و لپتین با روش ria و الیزا و سطح سرمی لیپیدها به روش آنزیمی اندازه گیری شد.

    یافته ها: هورمون های تیروئیدی، چربی ها و لپتین سرم موش های صحرایی گروه کنترل در هیچ یک از روزهای آزمایش اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد. غلظت های سرمی ft3 ,ft4 ,t3 ,t4 در گروه دوم، ft3 ,ft4 ,t4 در گروه سوم، t4 در گروه چهارم در طول دوره آزمایش و t4 در گروه پنجم در برخی روزها افزایش معنی دار نشان داد (p<0.05). غلظت لپتین سرم به طور معنیداری در طول دوره آزمایش در گروه های سوم تا پنجم کاهش یافت (p<0.05) و چربی های سرم تفاوت های آماری معنیداری را در روزهای مختلف آزمایش در گروه های دوم تا پنجم نشان نداد؛ ولی نسبت hdlc/ldlc افزایش یافت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها