• اثر bisphenol a بر وزن و ساختار میکروسکوپی بافت بیضه و پروستات موش صحرایی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 606
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: (bpa) bisphenol a، یک زنواستروژن محیطی است که به عنوان مونومر برخی پلاستیک ها (پلی کربنات ها و اپوکس یرزین) به طور وسیعی در تولید انواع مواد وسایل از جمله مواد پرکننده دندان، ظروفی کبار مصرف و پوشش های داخلی قوطی های کنسرو استفاده می شود. این ماده به دلیل داشتن اثرات استروژنی روی سیستم تولید مثل، جزء مخرب های اندوکرینی طبقه بندی می گردد. تحقیق حاضر به منظور تعیین اثر bisphenol a روی وزن و ساختار هیستولوژیک بیضه و پروستات انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه تجربی در سال 1383 انجام گردید. به رت های نر بالغ (50 سر) نژاد ویستار با سن بالای 12 الی 13 هفته روزانه یک دوز bpa با مقادیر 100 μg/kgbw, 50 μg/kgbw, 10 μg/kgbw به مدت 6 و 12 روز از طریق داخل صفاقی تزریق شد و یک روز پس از آخرین تزریق موش ها کشته شد و وزن بیضه و پروستات آنها اندازه گیری گردید، سپس از آنها مقاطع 5 میکرونی تهیه شد و با دو روش رنگ آمیزی h&e و هماتوکسیلین ویگرت رنگ آمیزی گردید. داده ها با استفاده از آزمون anova دوطرفه و آزمون کای اسکوئر تجزیه تحلیل گردید.

    یافته ها: در گروه های آزمایش در مقایسه با گروه کنترل وزن بیضه و پروستات کاهش یافته بود و اپیتلیوم سلول های لوله های اسپرمساز تخریب شده بودند (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد که در دوزهای پایین bisphenol a اثر مخرب بر روی ساختار میکروسکوپی بافت بیضه و پروستات رت های بالغ دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم