• ارتباط یافته های دانسیتومتری استخوان زنان با شاخص چانه ای استخوان مندیبل در رادیوگرافی پانورامیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 770
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: دانسیتومتری استخوان روشی مناسب برای بررسی وضعیت اسکلتال بیماران می باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط وضعیت اسکلتال ناحیه گردن فمور و مهره های l2-l4 با شاخص چانه ای (mental index) استخوان مندیبل در رادیوگرافی پانورامیک زنان مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، رادیوگرافی های پانورام یک 67 نفر از خانم های مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال 1383 با سن بیش از 35 سال که سالم و فاقد تاریخچه مصرف داروهای موثر بر متابولیسم استخوان بودند، بررسی شد و در آنها شاخص چان های تعیین و ثبت گردید. از همه بیماران مورد مطالعه دانسیتومتری استخوان در مرکز توس به وسیله دستگاه osteocore و روش dexa در دو کانون گردن فمور چپ و ناحیه l2-l4 مهره های دوم تا چهارم کمری) به عمل آمد. بیماران با توجه به معیار t-score به سه گروه طبیعی، استئوپنیک و استئوپوروتیک در هر کانون تقسیم شدند. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های anova و ضریب همبستگی پیرسن تجزیه و تحلیل آماری شد.

    یافته ها: میانگین شاخص چانه ای بین گروه های طبیعی و استئوپن یک در ناحیه گردن فمور زنان مورد مطالعه اختلاف معنی داری را نشان داد (p<0.05). میانگین شاخص چانه ای بین گروه های طبیعی و استئوپوروتیک و استئوپنیک و استئوپوروتیک در ناحیه l2-l4 زنان مورد مطالعه اختلاف معنی داری را نشان داد (p<0.05). شاخص چانه ای با t-score در ناحیه گردن فمور و ناحیهl2-l4  همبستگی معنی داری داشت (به ترتیب (p<0.05 ,r=0.32 ,r=0.33.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که می توان از شاخص چانه ای استخوان مندیبل به عنوان ابزار مفیدی در تخمین وضعیت اسکلتال بیماران استفاده نمود. ولی به کارگیری این شاخص به تنهایی برای بررسی دقیق وضعیت اسکلتال بیماران کافی نمی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها