• عوامل تسهیل کننده و بازدارنده به کارگیری نتایج تحقیق در عملکرد بالینی پرستاران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 701
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: استفاده از تحقیقات در فعالیت های پرستاری مراقبتی با کیفیت و هزینه اثربخش را ایجاد، پیامد مراقبتی را ارتقاء می دهد و اعتبار حرفه ای پرستاران را موجب می گردد. علیرغم افزایش در کمیت و کیفیت تحقیقات پرستاری استفاده از یافته های تحقیق در عملکرد پرستاران ناچیز است. یکی از موانع انجام تحقیق در ایران به کارگیری نتایج تحقیق است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده استفاده از یافته های تحقیق در عملکرد بالینی از نظر پرستاران انجام شد.

    روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی بود. پرسشنامه مورد استفاده به دو بخش تقسیم گردید. بخش اول نمایی از اطلاعات علمی و حرفه ای پاسخ دهندگان را جویا شد و بخش دوم برگرفته از مقیاس موانع فانک بود. یک سوال باز پاسخ عوامل تسهیل کننده به کارگیری نتایج تحقیق در عملکرد بالینی را مورد بررسی قرار داد. برای کسب اعتبار پرسشنامه از روایی صوری و محتوا با نظر محققین پرستاری استفاده گردید.

    یافته ها: حاصل تحلیل عاملی چهار عامل شناسایی و تحت عناوین محدودیت های سازمان، کیفیت تحقیق، ارزش ها، مهارت و آگاهی پرستار و ارائه نتایج تحقیق نام گذاری شد. مانع «عدم آگاهی کافی پرستاران از روش تحقیق» تحت بارگذاری هیچ یک از عوامل قرار نگرفت. سه مانع اول «نداشتن وقت کافی برای پرستاران برای مطالعه تحقیقات انجام شده، نبودن تسهیلات کافی به منظور به کارگیری یافته های تحقیق و به عمل در آوردن آن، احساس عدم اختیار برای تغییر در روش های مراقبتی بیماران» گزارش شد. همه پاسخ دهندگان تسهیل کننده هایی را برای افزایش استفاده از تحقیق پیشنهاد نمودند که مهمترین آنها منابع انسانی، عوامل سازمانی و فردی بود.

    نتیجه گیری: یافته برجسته این مطالعه اهمیتی بود که شرکت کنندگان به حمایت سازمان در استفاده از نتایج تحقیق می دادند. توجه به سه مانع اول بازتابی از عملکرد سنتی سازمان است. لازم است سازمان ها به پرستار اختیار و استقلال تغییر در روش های مراقبتی و درمانی بیماران را بدهند و تسهیلاتی را فراهم آورند که وی قادر باشد در جهت تغییر روش های مراقبتی بر اساس شواهد قدم بردارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها