• ارتباط پلی مرفیسم های موجود در ناحیه 874+ ژن ifn-γ با عفونت نهفته هپاتیت b

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 479
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عفونت نهفته هپاتیتb  شکل بالینی از بیماری هپاتیت b می باشد که در آن فرد علی رغم این که از نظر hbsag منفی است؛ اما دارای hbv-dna در خون محیطی می باشد. هنوز علت عدم توانایی پاکسازی کامل ویروس از بدن مشخص نشده است. به نظر می رسد که تفاوت های ژنتیکی و ایمونولوژیکی در این امر سهم عمده ای را دارا می باشند. از جمله مواردی که پاسخ ایمنی علیه ویروس ها ژن 874+ را دستخوش تغییر می کند؛ سیستم سیتوکینی است. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط پلی مرفیسم های موجود در ناحیه ifn-γ با عفونت نهفته هپاتیت  bانجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ابتدا 3700 عدد پلاسمای تازه منجمد شده (ffp) که از نظر hbsag منفی بودند؛ جمع آوری و از نظرanti-hbc  بررسی شدند. سپس نمونه های hbsag منفی و anti-hbc مثبت از نظر وجود hbv-dna با روش pcr بررسی شدند. نمونه های hbv-dna مثبت به عنوان موارد عفونت نهفته هپاتیت b ژن 874+ از نظر پلی مرفیسم های موجود در ناحیه ifn-γ با روش arms-pcr  مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها : نتایج این تحقیق روی نمونه های hbsag منفی نشان داد 352 نمونه (9.51 درصد) از این نمونه ها از نظر anti-hbc مثبت بود. با انجام pcr روی نمونه های hbsag منفی و anti_hbc مثبت؛ مشخص گردید که 57 نمونه (16.1 درصد از افراد anti_hbc مثبت و hbsag منفی) hbv-dna مثبت هستند. دو گروه مورد و شاهد از نظر وجود تمامی ژنوتیپ های موجود در ناحیه 874+ ژن ifn-γ تفاوتی نداشتند.  نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که هیچگونه ارتباطی بین پلی مرفیسم های موجود در ناحیه 874 + ژن ifn-γ و و بیماری عفونت نهفته هپاتیت b وجود ندارد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها