• مقایسه پاسخ درمانی و عوارض کمورادیاسیون با سیس پلاتین به تنهایی و همراه با جمسیتابین در مبتلایان به سرطان سرویکس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 530
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: با توجه به مورتالیتی و موربیدیتی سرطان سرویکس و گزارشات متفاوت از تاثیر افزودن جمسیتابین به کمورادیاسیون با سیس پلاتین و عوارض آن، این تحقیق به منظور مقایسه پاسخ درمانی و عوارض کمورادیاسیون با سیس پلاتین به تنهایی و همراه با جمسیتابین در مبتلایان به سرطان سرویکس در بیمارستان امام حسین (ع) تهران انجام شد.

    روش بررسی: این کارآزمایی بالینی از نوع مراجعه مست مردوسوکور روی 34 بیمار با تشخیص قطعی سرطان سرویکس در بیمارستان امام حسین (ع) تهران طی سال های 86-1385 انجام شد. بیماران به طور تصادفی و پس از مشابه سازی از لحاظ مرحله بالینی (stage)، سن و توانایی جسمانی (performance status) به دو گروه شاهد به تعداد 18 نفر (کمورادیاسیون با سیس پلاتین 40 mg/m2 هفتگی تنها) و مورد به تعداد 16 نفر (کمورادیاسیون با سیس پلاتین 40 mg/m2 و جمسیتابین 100 mg/m2) تقسیم شدند. رادیوتراپی خارجی با دوز 45 تا 50 گری و رادیوتراپی داخلی با دوز 20 تا 25 گری برای بیماران در نظر گرفته شد. بیماران با بیماری مرحله ابتدایی (stage ia1,ia2,ib1)، متاستاتیک یا ضعف جسمانی (ecogps>2) یا سابقه قبلی سرطان به جز bcc پوست از مطالعه خارج شدند. بیماران با شمارش سلول های خونی طبیعی، تست های طبیعی کلیوی و کبدی و مراحل بالینی i b2-iva وارد مطالعه شدند. بیماران در طی درمان هر هفته ویزیت شدند و عوارض درمان بر اساس معیار سازمان بهداشت جهانی ثبت گردید و پاسخ به درمان بلافاصله و 3 ماه پس از خاتمه درمان با معاینه و سی تی اسکن بررسی شد. بیماران حداقل 3 ماه پیگیری شدند. پاسخ درمانی بالینی و بروز عوارض شامل نوتروپنی، ترومبوسیتوپنی، آنمی، تب و نوتروپنی، اسهال، تهوع و استفراغ در دو گروه با آزمون دقیق فیشر و t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: پاسخ درمانی در دو گروه مشابه بود. بروز همه عوارض فوق در گروه جمسیتابین بیشتر از گروه سیس پلاتین تنها بود.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که افزودن جمسیتابین به کمورادیاسیون سیس پلاتین با این پروتکل مزیت درمانی ندارد و عوارض آن بیشتر از کمورادیاسیون با سیس پلاتین به تنهایی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها