• اثر کاربامازپین بر القاء ناهنجاری های چشمی جنین های موش نژاد balb/c

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 572
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نقایص لوله عصبی و هایپوپلازی ناخن ها از ناهنجاری های شناخته شده کاربامازپین می باشد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر داروی کاربامازپین بر القاء ناهنجاری های چشمی موش انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی 40 سر موش باردار از نژاد balb/c به دو گروه تجربی و دو گروه کنترل تقسیم شدند و به ترتیب دوزهای 15 و 30 میلی گرم بر کیلوگرم روزانه از داروی کاربامازپین (در گروه تجربی (ii ,i و نرمال سالین و تویین 20 در نرمال سالین (در گروه های کنترل) از روز ششم دوره بارداری لغایت روز پانزدهم و به صورت داخل صفاقی دریافت نمودند. در روز هجدهم بارداری جنین ها از رحم خارج شدند و پس از توزین و اندازه گیری طول بدن، جنین های دارای ناهنجاری مورد رنگ آمیزی اسکلتی و بافتی قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین وزن بدن و طول سری دمی در گروه های تجربی به صورت معنی داری در مقایسه با کنترل کاهش یافته بود (p<0.05). در گروه آزمایشی با دوز 15 و 30 میلی گرم بر کیلوگرم به ترتیب بدشکلی جمجمه در 7 و 10.8 درصد، کوتاهی انگشتان در 13.3 و 16.6 درصد، کوچکی ماندیبول در 7.8 و 11.7 درصد و کوتاهی دم در 10.2 و 9.2 درصد از جنین ها مشاهد شد. نقایص چشمی به ترتیب در 8.6 درصد و 7.5 درصد از جنین های گروه آزمایشی یک و دو مشاهده شد. نقایص چشمی به صورت باز بودن یک یا دو چشم، اگزوفتالمی، تغییراتی در شکل اپی تلیوم عدسی، چین خوردگی شبکیه و قرنیه مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که مصرف داروی کاربامازپین در طی مراحل اروگانوژنز موش می تواند، ناهنجاری چشمی را در جنین القاء نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها