• اثر تیبولون بر عملکرد جنسی زنان یائسه سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 777
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عملکرد جنسی یکی از جنبه های مهم کیفیت زندگی است که بر سلامت جسمی، روانی و ذهنی افراد تاثیرگذار است .این مطالعه به منظور تعیین اثر تیبولون بر عملکرد جنسی زنان یائسه سالم انجام شد.

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی 96 زن یائسه سالم 60-45 ساله مراجعه کننده به مراکز درمانی منتخب که کنترااندیکاسیون قطعی هورمون درمانی نداشتند؛ طی دی ماه 1385 تا فروردین ماه 1387 وارد مطالعه شدند. بیماران به طور تصادفی به دو گروه درمان با تیبولون (52 نفر) و پلاسبو (44 نفر) تقسیم شدند. گروه تیبولون روزانه 2.5 میلی گرم تیبولون + کلسیم-د (500 میلی گرم + 200 واحد) و گروه پلاسبو منحصراً کلسیم-د (500 میلی گرم + 200 واحد روزانه) دریافت کردند. بیماران به مدت شش ماه پیگیری شدند. عملکرد جنسی با استفاده از ایندکس بررسی عملکرد جنسی زنان (fsfi) ارزیابی و به منظور تعیین سطح هورمون ها نمونه خون در شروع و پایان درمان گرفته شد. در پا یان درمان عوارض جانبی و رضایت از مصرف تعیین و داد هها بااستفاده از نرم افزار آماری spss-15 و آزمون های آماری تی، کای اسکوئر و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: 41 زن در گروه تیبولون و 40 زن در گروه پلاسبو مطالعه را به پایان رساندند. تیبولون در مقایسه با شروع درمان و پلاسبو باعث بهبود معنی دار همه جنبه های عملکرد جنسی شد. در گروه تیبولون سطح سرمی هورمون تستوسترون، ایندکس های تستوسترون و استرادیول آزاد افزایش و سطح سرمی پروتئین انتقال دهنده هورمون های جنسی 57 (shbg) درصد کاهش یافت (p<0.05). تیبولون با برخی عوارض جانبی مانند سردرد، افزایش وزن، خونریزی و لکه بینی همراه بود.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که تیبولون با ایجاد تغییرات مطلوب در سطح هورمون های جنسی و shbg حیطه های عملکرد جنسی زنان یائسه را به طور معنی داری بهبود می بخشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم