• فراوانی اختلال وسواسی - اجباری در بیماران اسکیزوفرنیک بستری بر اساس مصاحبه بالینی ساختار یافته مبتنی بر scid) dsm-iv)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 768
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: شیوع مادام العمر اسکیزوفرنی در ایالات متحده 1 تا 1.5 درصد برآورد شده است و مطالعات مختلف نشان داده که بین 7.8 تا 46.6 درصد این افراد دچار علایم وسواسی اجباری هستند. تفاوت در این آمار تا حدی به روش های ارزیابی و درمان های انجام شده بستگی دارد. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی این اختلال در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بستری انجام شد.

    روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی 96 بیمار (56 مرد و 40 زن) دچار اسکیزوفرنی (بر اساس معیار تشخیصی dsm-iv) که در بیمارستان روانپزشکی ایران بستری بودند، بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب و به و سیله مصاحبه بالینی استاندارد (scid) از لحاظ ابتلا به اختلال وسواسی اجباری بررسی شدند.

    یافته ها: دامنه سنی این بیماران 17 تا 73 سال و میانگین سنی آنان 2.6±35.1 بود. اکثریت بیماران (88.5 درصد) مبتلا به نوع پارانوئید اسکیزوفرنی بودند. بر اساس مصاحبه بالینی 47 نفر (49 درصد) دچار علایم وسواسی - اجباری بودند. متوسط سن شروع اسکیزوفرنی در کل بیماران 8.8±24.7 و متوسط سن شروع وسواس در افراد مبتلا 6.7±20.2 بود. در 17 درصد افراد دو اختلال همزمان ایجاد شده بود و در 20.8 درصد اسکیزوفرنی زودتر تظاهر یافته بود.

    نتیجه گیری: در مطالعه ما، نزدیک به نیمی از بیماران اسکیزوفرنیک بررسی شده دچار اختلال وسواسی-اجباری نیز بودند که همراهی قابل توجهی را نشان می دهد. با این حال بر اساس مطالعه حاضر نمی توان روابط علیتی را بین دو اختلال مشخص نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها