• ارزش تشخیصی شاخص شوکی در مقایسه با علائم حیاتی در بیماران مبتلا به حاملگی لوله ای پاره شده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 642
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: حاملگی خارج رحمی 15-10 درصد از مراجعین به اورژانس زنان حامله طی  سه ماهه اول بارداری را به خود اختصاص می دهد. با توجه به اهمیت تشخیصی زودهنگام حاملگی خارج رحمی و جلوگیری از خونریزی این مطالعه ارتباط بین علائم حیاتی، حاملگی نابجای پاره شده و خونریزی داخل شکمی را ارزیابی کرد و این که آیا به جز علائم حیاتی مرسوم، روش دیگری را با حساسیت بالاتر می توان در تشخیص حاملگی خارج رحمی پاره شده و لزوم سریع جراحی استفاده کرد.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی روی 105 زن مبتلا به حاملگی خارج رحمی پاره شده بستری در بیمارستان فاطمیه همدان طی سال های 82 تا 84 صورت گرفت. ارزش پیش بینی مثبت، اختصاصیت، حساسیت علائم حیاتی و شاخص شوکی در تشخیص هموپریتوئن مورد مقایسه قرار گرفت. اطلاعات به وسیله آزمون های آماری تی و کایاسکوئر با استفاده از نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: از 105 بیمار مبتلا به حاملگی خارج رحمی (ep) که لاپاروتومی شدند، 70 مورد حاملگی خارج رحمی پاره و 35 مورد حاملگی خارج رحمی غیر پاره داشتند. میانگین شاخص شوکی در گروه حاملگی خارج رحمی غیرپاره 0.29±0.6 و در گروه حاملگی خارج رحمی پاره 0.22±0.94 بود که از نظر آماری اختلاف معنیدار بود (p<0.05). میزان حساسیت 3 شاخص تعداد نبض، فشارخون سیستولیک و نسبت نبض به فشارخون سیستولیک (si) به ترتیب 9 درصد±17.6 درصد، 10 درصد ± 32.4 درصد و 6 درصد ±91.4 درصد به دست آمد. ارزش پیش بینی منفی به ترتیب 34.1 درصد، 38.7 درصد و 50 درصد بود. میانگین هموگلوبین اولیه در دو گروه اختلاف واضحی نداشت.

    نتیجه گیری: شاخص شوکی بیش از 0.7 یک عامل پیش بینی کننده ارزشمند برای تشخیص پارگی حاملگی خارج رحمی پاره نسبت به نبض و فشارخون سیستولی است و شاخص شوکی با خونریزی داخل شکم ارتباط دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم