• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 676
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سرطان سومین علت مرگ و میر در کشور ما پس از بیماری های قلبی و تصادفات می باشد. این مطالعه به منظور تعیین بروز سرطان های دستگاه گوارش در تهران طی سال های 80-1377 انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی جمعیت ساکن در مناطق شهر تهران، شمیرانات و اسلامشهر به عنوان جمعیت در معرض خطر در نظر گرفته شدند. داده های ثبت سرطان به صورت فعال از مراکز آسیب شناسی و بایگانی مدارک پزشکی جمع آوری گردید. مواردی که بین سال های 1377 تا 1380 سرطان آنها بر اساس icd-10 تشخیص داده شده بود و حداقلی کسال ساکن تهران بودند؛ به عنوان موارد سرطانی محسوب شدند. میزان بروز انواع سرطان ها بر اساس ساختار سنی جمعیت جهان تطبیق یافت و میزان های بروز از تقسیم میزان کل این دوره به 4 به صورت سالیانه محاسبه شد.

    یافته ها: میزان بروز سالیانه اختصاصی سنی و استاندارد شده سرطان معده در مردان و زنان به ترتیب 12.9 و 5.8 در صد هزار نفر تعیین شد. این میزان به صورت خام برای مردان و زنان 9.2 و 1.4 درصد هزار نفر بود. بروز سرطان معده در زنان و مردان گروه های سنی بالاتر بیشتر مشاهده بود. میزان بروز سالیانه اختصاصی سنی و استاندارد شده سرطان کولون در مردان و زنان به ترتیب 5.7 و 5.4 درصد هزار نفر تعیین گردید و این میزان به صورت خام در 4.3 و 4 درصد هزار نفر بود. میزان بروز سالیانه اختصاصی سنی و استاندارد شده سرطان مری در جمعیت مورد بررسی به ترتیب 5.1 و 3.9 درصد هزار نفر مشاهده شد. همچنین این میزان به صورت خام 3.7 و 2.7 درصد هزار نفر بود.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که سرطان معده شایع ترین سرطان در تهران می باشد. لذا شناسایی عوامل موثر و پی شگیری از آن ضرورت دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها