• اثر عصاره هیدروالکلی ریشه گیاه سنبل الطیب (valeriana officinalis) بر انقباضات ایلئوم خوکچه هندی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 770
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: گیاه سنبل الطیب (valeriana officinalis) به طور سنتی در معالجه بسیاری از اختلالات گوارشی کاربرد داشته و احتمالاً موجب کاهش انقباض عضله صاف و حرکات روده می شود. این مطالعه به منظور تعیین اثر عصاره هیدروالکلی ریشه گیاه سنبل الطیب بر انقباضات ایلئوم خوکچه هندی به روش  in vitro انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه تجربی روی 5 سر خوکچه هندی نر انجام شد. پس از کشتن حیوان حداقل 6 قطعه از ایلئوم آن به طول 2 تا 3 سانتی متر جدا و در محلول تیرود نرمال و جریان گاز کاربوژن و حرارت 37 درجه سانتی گراد قرار گرفت. سپس هر نسج در بین 2 الکترود قرار گرفت و به یک استیمولاتور مرتبط شد و انقباضات روده توسط یک ترانس دیوسر ایزوتونیک به فیزیوگراف منتقل و ثبت گردید. پس از آن عصاره گیاه مذکور در غلظت های مختلف و در ضمن تحریک ایلئوم به حمام بافت اضافه شد و مجددا انقباضات ثبت گردید. از هر بافت حداقل 7 پاسخ تهیه شد.

    یافته ها: عصاره ریشه گیاه سنبل الطیب با غلظت های 5، 15، 50، 150 و 500 میلی گرم در هر میلی لیتر سبب کاهش طول انقباضات ایلئوم خوکچه هندی به طور وابسته به مقدار گردید که درصد کاهش به ترتیب 34.45 درصد، 36.07 درصد، 47.53 درصد، 56.42 درصد 76.22 درصد بود. فعالیت 50 درصد این اثر در غلظت 50 میلی گرم در میلی لیتر بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که عصاره سنبل الطیب به طور وابسته به دوز موجب کاهش انقباضات ایلئوم خوکچه هندی می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها