• شناسایی گونه و زیرگونه های انگل های لیشمانیای جدا شده از انسان، مخازن حیوانی و ناقلین بر اساس پلی مرفیسم آنزیمی در شمال غرب ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 487
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: علی رغم گستره جغرافیایی وسیع در منطقه مدیترانه، لیشمانیا اینفانتوم زایمودمnol-49)  (mon1به عنوان زیمودم غالب در ایجاد بیماری کالاآزار شناخته شده است. هر گونه و استرین از گروه لیشمانیا انتشار جغرافیایی خاص داشته و تمایل به ایجاد بیماری منحصر به فرد با روش درمان متفاوتی دارد. این مطالعه به منظور شناسایی گونه و زیرگونه های انگل های لیشمانیای جدا شده از انسان، مخازن حیوانی و ناقلین بر اساس پلی مرفیسم آنزیمی در شمال غرب ایران انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی نمونه ها از 12 آسپیره مغز استخوان بیماران مبتلا لیشمانیازیس، 26 آسپیره طحال و کبد سگ و بیش از 100 پشه خاکی در طی سال های 86-1384 از منطقه شمال غرب ایران به دست آمدند. پس از کشت نمونه ها در محیط α mem ,nnn، مقایسه با گونه های مرجع who، لیشمانیا (لیشمانیا) دونووانی (dd8)، لیشمانیا (لیشمانیا) اینفانتوم (ipt-1)، لیشمانیا (لیشمانیا) تروپیکا (k-27) و لیشمانیا (لیشمانیا) ماژور (5-askh)، با استفاده از الکتروفورز در starch gel انجام شد. آنزیم های مطالعه شده pk, pepd, pgm, 6pgd, mdh, gpi, mpi, nh, es, sod, asat, alat بودند.

    یافته ها: در این مطالعه تنها زایمودم به دست آمده در تمام نمونه های سگی و انسانی و پشه خاکی ها زایمودم nol-49mon بود که متعلق به گونه لیشمانیا (لیشمانیا) اینفانتوم است.

     نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که لیشمانیوز احشایی در شمال غرب ایران از نوع مدیترانه ای است که از پرتغال و مراکش، تا پاکستان در شرق و جمهوری های آسیای مرکزی توسعه پیدا کرده است و نیز سگ های اهلی به عنوان مخازن اصلی انگل لیشمانیوز احشایی از گونه لیشمانیا اینفانتوم (زایمودم mon1) محسوب می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها