• شیوع سل نهفته در بیماران hiv مثبت و مقایسه تشخیصی سنجش آنتی بادی ضدآنتی ژن های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس با آزمون جلدی توبرکولین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 439
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: تشخیص سل نهفته به روش آزمون جلدی توبرکولین (tst) با محدودیت هایی همراه است. اطلاعات کمی در مورد انجام آزمایشات سرولوژی برای تشخیص سل نهفته در افراد آلوده به ویروس نقص ایمنی (hiv) وجود دارد. این مطالعه به منظور تعیین شیوع سل نهفته در بیماران hiv مثبت و مقایسه تشخیصی سنجش آنتی بادی ضدآنتی ژن های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس با آزمون جلدی توبرکولین انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی 62 بیمار hiv مثبت به روش تصادفی از میان مراجعین یک مرکز ترک اعتیاد در اهواز تحت آزمون tst با ماده 5ppd واحدی و سنجش igm علیه آنتی ژن های باسیل سل طی سال 1387 قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss-15  و آزمون آماری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: از میان 62 فرد مطالعه شده 34 نفر (54.8 درصد)tst  مثبت داشتند؛ در حالی که فقط  6 نفر (9.7 درصد) تستigm  مثبت داشتند. سل نهفته در 37 نفر (59.7 درصد) با یکی از دو روش فوق تشخیص داده شد. مطابقت کلی دو تست 45.2 درصد بود که از نظر آماری معنی دار نبود. در افرادی که توسط یکی از دو تست مثبت شده بودند؛ فقط در 4.8 درصد موارد هر دو تست مثبت بودند. عدم مطابقت در 54.8 درصد موارد یافت شد. نتایج مثبت برای دو تست در افرادی که در دو گروه از نظر شمارشcd4 (بیشتر از 200 سلول و کمتر از 200 سلول) قرار داشتند؛ تفاوت آماری معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که شیوع عفونت سل نهفته در بین معتادان تزریقی hiv مثبت در منطقه مورد مطالعه از سایر نقاط دنیا بیشتر است. آزمون جلدی توبرکولین تست مفیدی برای تشخیص سل نهفته در افراد hiv مثبت است و بر سنجش igm علیه آنتی ژن های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ارجحیت دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم