• مقایسه پیامدهای نوزادی در حاملگی های ناشی از تحریک تخمدان با حاملگی های خودبخود

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 535
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عدم تخمک گذاری یکی از شایعترین علل نازایی است و داروهای محرک تخمدان برای درمان این بیماران استفاده روزافزونی پیدا کرده است. هدف از این مطالعه مقایسه پیامد نوزادی در حاملگی های ناشی از تحریک تخمک گذاری با حاملگی های خودبخود بود.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی به صورت مقطعی روی 398 حاملگی صورت گرفت. افراد مورد مطالعه طی آبان 1383 تا فروردین 1384 به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده بودند. در این بررسی میزان حاملگی های چندقلو، سن حاملگی، وزن تولد، آپگار دقایق اول و پنجم، ناهنجاری های ظاهری مادرزادی، مرگ زودرس نوزادی و روزهای بستری نوزاد در nicu محاسبه و در دو گروه از حاملگی های ناشی از تحریک تخمدان و حاملگی های خودبخودی با استفاده از آزمون های کایدو و تی استودنت مورد مقایسه قرار گرفت. ارزش p کمتر از 0.05 از نظر آماری معنیدار تلقی گردید.

    یافته ها: از تعداد 398 مورد حاملگی، 95 حامل گی ناشی از تحریک تخمدان و 303 حاملگی خودبخودی بود. دو گروه از نظر چندقلوزایی، آپگار دقایق اول و پنجم، تغییرات دورسر و تعداد روزهای بستری نوزاد در nicu تفاوت معنیداری داشتند (p<0.05). همچنین نتایج نشان داد که تحریک تخمدان و چندقلوزایی می تواند بر زایمان زودرس موثر باشند. مرگ زودرس نوزادی و نقایص مادرزادی ظاهری در دو گروه تفاوت قابل ملاحظه ای نداشت.

    نتیجه گیری: نتایج نوزادی در حاملگی های با تحریک تخمدان در مقایسه با حاملگی بدون تحریک، نامطلوب تر است که این یافته احتمالاً مربوط به چندقلوزایی، زایمان زودرس و علل نازایی زمین های مادر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها