• رابطه بین هماتوکریت مادر و نتایج بارداری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 687
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: هماتوکریت پایین و بالای خون مادر ممکن است نتایج بارداری را تحت تاثیر قرار دهد. هدف ما در این مطالعه تعیین رابطه بین هماتوکریت مادر با نتایج بارداری و زایمانی در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان یحیی نژاد بابل طی سال های 83-1381 بود.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت هم گروهی (cohort) روی 609 زن باردار انجام شد. زنان بارداری که برای مراقبت پره ناتال از اول دیماه 1381 لغایت 1383 به درمانگاه بیمارستان یحیی نژاد بابل مراجعه کرده بودند، در اولین ویزیت پره ناتال به آزمایشگاه این بیمارستان به منظور بررسی cbc فرستاده شدند. زنانی که هموگلو بینوپاتی نظیر تالاسمی داشتن دو یا حاملگی دوقلو، زایمان نوزاد با ناهنجاری هایی مادرزادی، خونریزی قبل و حین زایمان و بیماری های طبی داشتند، از مطالعه خارج گردیدند. به همه زنان باردار به طور روتین فولات در سه ماهه اول و آهن تک میلی از سه ماهه دوم داده شد. نتایج مهم بارداری که ثبت گردید شامل وزن موقع تولد نوزاد، سن حاملگی، نمره آپگار نوزاد در دقیقه اول و پنجم، نوع زایمان، مرگ و میر پری ناتال و بستری نوزاد در بخش مر اقبت ویژه بود. در تجزیه و تحلیل آماری از کای اسکوئر، تی و anova و مدل رگرسیون لجستیک چندگانه استفاده شد.

    یافته ها: با مشابه در نظر گرفتن سن، پاریتی، فاصله بین حاملگی، میزان افزایش وزن مادر در طی بارداری و عوامل مداخله گر دیگر تشخیص آنمی مادر (هماتوکریت کم تراز 34 درصد) در اولین ویزیت پره ناتال با وجود دریافت آهن تک میلی با خطر وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس ارتباط داشت. هماتوکریت بیش از 40 درصد زایمان زودرس و مرگ و میر پری ناتال را افزایش نداده بود، ولی خطر نمره آپگار پایین نوزاد و زایمان همراه با جراحی و بستری نوزاد در بخش مراقبت ویژه را افزایش داد.

    نتیجه گیری: هماتوکریت پایین و بالای مادر می تواند در بروز نتایج بد بارداری نقش داشته باشد. توصیه می شود که به زنان باردار با هماتوکریت غیرطبیعی به عنوان گروه پرخطر توجه بیشتری مبذول شود تا از بروز عوارض و نتایج بد بارداری پیشگیری گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها