• اثر عصاره هیدروالکلی گیاه بابونه (matricaria chamomilla l) بر ترمیم زخم سوختگی در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 744
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عصاره بابونه خصوصیات ضدالتهابی، ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی دارد. این مطالعه به منظور بررسی اثر موضعی عصاره هیدروالکلی گیاه بابونه بر ترمیم زخم حاصل از سوختگی در موش صحرائی آزمایشگاهی انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی 30 سر موش صحرائی نر بالغ از نژاد آلبینو به صورت تصادفی به 3 گروه مساوی کنترل کاذب، کنترل (روغن زیتون- حلال دارو) و درمان (عصاره هیدروالکلی بابونه) تقسیم شدند. یک سوختگی درجه 2 عمقی در 20 درصد سطح بدن حیوانات همه گروه ها از طریق فروبردن پشت حیوان در آب جوش 100 درجه سانتیگراد به مدت 8 ثانیه ایجاد شد. حیوانات گروه کنترل کاذب هیچ گونه درمانی دریافت نکردند. در حالی که از روز اول بعد از سوختگی در گروه های کنترل و درمان به صورت موضعی به میزان دو بار در روز به ترتیب روغن زیتون و عصاره هیدروالکلی بابونه محلول در روغن زیتون در محل سوختگی مالیده شد. از روز سوم پس از ایجاد سوختگی درصد بهبودی زخم از طریق محاسبه سطح زخم در گروه های مختلف اندازه گیری شد و این عمل تا بهبودی کامل زخم ادامه داشت.

    یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین درصد بهبود زخم گروه کنترل کاذب و گروه کنترل (روغن زیتون) از روز سوم تا بهبودی کامل طی 67 روز اختلاف معنیداری وجود ندارد و از روز بیستم به بعد تفاوت معنیداری بین میانگین های درصد بهبودی زخم در گروه درمان با گروه کنترل (5.2±74.77 در مقابل 2.70±62.96) وجود دارد (p<0.05).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که مصرف موضعی عصاره هیدروالکلی گیاه بابونه، سبب تسریع بهبودی زخم سوختگی در موش صحرائی آزمایشگاهی می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها