• رابطه حمایت اجتماعی با فعالیت سیستم ایمنی در مدیران دبیرستان های استان خوزستان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 517
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: استرس ناشی از شغل پرمسؤلیت مدیریت، در طولانی مدت بر سیستم ایمنی بدن تأثیر نامطلوب به جا می گذارد. حمایت اجتماعی به عنوان یکی از عوامل تعدیل کننده اثرات منفی استرس بر سیستم ایمنی می باشد. با توجه به اهمیت این مسأله و بررسی نقش و تأثیر منابع مقاومت در برابر استرس مانند حمایت اجتماعی و رابطه آن با وضعیت ایمنی بدن، این مطالعه انجام شد.

    روش بررسی: این پژوهش تحلیلی به صورت پس رویدادی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، روی 360 نفر مدیر زن و مرد شاغل در دبیرستان های استان خوزستان در سال 82-81 انجام شد. پس از توزیع پرسشنامه حمایت اجتماعی، افراد واجد حمایت اجتماعی بالا و پایین مشخص شدند و سپس به طور تصادفی 80 نفر مدیر واجد حمایت اجتماعی بالا و 80 نفر با حمایت اجتماعی پایین انتخاب شدند. پس از نمونه گیری خون این افراد، سیستم ایمنی آنها با استفاده از روش فلوسایتومتری ارزیابی شد.

    یافته ها: حمایت اجتماعی با متغیرهای ایمنی سلولی مانند cd4 نسبت cd4 به cd8، سلول کشندۀ طبیعی یا (cd16 ,cd56)nk، برخی متغیرهای سیستم کمپلمان مانند ch50، ایمونوگلوبولین (igm)m و برخی متغیرهای cbc خون مانند نوتروفیل دارای رابطۀ مثبت و معنیدار و با متغیرهای cd8، هورمون کورتیزول و ائوزینوفیل رابطۀ منفی و معنیدار داشت (p<0.05). میان سیستم ایمنی مدیران واجد حمایت اجتماعی بالا و پایین تفاوت معنیداری در هر یک از متغیرهای cd4، نسبت cd4 به cd8 ,cd8، کورتیزول، سیستم کمپلمان (ch50 ,c4 ,c3) و لنفوسیت وجود داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: حمایت اجتماعی با متغیرهایی که افزایش آنها بیانگر بالا بودن سیستم ایمنی است، دارای رابطۀ مثبت و با متغیرهایی که کاهش آنها بیانگر بالا بودن سیستم ایمنی است، رابطه منفی داشت. به عبارت دیگر، حمایت اجتماعی بالا، اثرات منفی ناشی از فشار روانی بر متغیرهای ایمنی مذکور را تعدیل نموده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها