• رابطه بین سختی آب آشامیدنی و بروز سرطان های مری و معده در استان گلستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 723
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: سرطان های مری و معده از سرطان های شایع در دنیا و عامل مرگ و میر بالایی در سال می باشد. عوامل خطر و محافظتی متعددی برای این سرطان ها تصور شده اند. یکی از عوامل محافظتی مطرح شده سختی آب آشامیدنی است. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط سختی آب آشامیدنی با بروز سرطان های مری و معده در استان گلستان انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه اکولوژیک، داده های منابع آب شهری استان گلستان طی سال های 84-1383 برای هر شهر به صورت میانگین گزارش شد. تمامی بیماران تشخیص داده شده ساکن مناطق شهری در طی این مدت وارد مطالعه شدند. تقسیم بندی شهرها به مناطق بروز پایین، متوسط و بالا بر اساس صدک های 33 درصد و 66 درصد برای هر کدام از سرطان ها انجام شد. برای یافتن روابط موجود از pearson correlation coefficient و مدل های رگرسیونی استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که آب آشامیدنی مناطق شهری استان از آب های سبک و نسبتًا سخت بوده و در محدوده استاندارد تعریف شده برای آب آشامیدنی قرار دارد. ارتباط معنی داری بین میزان سختی آب آشامیدنی و میزان بروز سرطان های مری و معده در مناطق مختلف استان وجود نداشت.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که سختی آب آشامیدنی در سطح اکولوژیک بر بروز سرطان مری و معده در مناطق شهری استان گلستان تأثیری ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم