• اثر اپی نفرین بر ریزش مو در موش صحرایی نر بالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 573
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: علاوه بر عوامل هورمونی و ژنتیکی، عامل استرس می تواند بر ریزش مو مؤثر باشد. استرس موجب آزاد شدن مقدار زیادی اپی نفرین در خون می شود و این امر اثرات زیادی بر بافت های مختلف بدن از جمله پوست و مو دارد. از آنجا که اغلب داروهای مؤثر بر ریزش مو از طریق تاثیر بر عروق خونی، اثر درمانی خود را اعمال می کنند، لذا این مطالعه به منظور بررسی تأثیر اپی نفرین به عنوان یک داروی تنگ کننده عروق بر ریزش مو صورت گرفت.

    روش بررسی: این مطالعه تجربی روی 45 سر موش صحرایی نر بالغ نژادwistar  در دانشکده پزشکی شیراز انجام شد. موش ها به گروه مساوی گروه تیمار با دوز 1.5 ml/kg اپی نفرین، گروه تیمار با دوز 1 mg/kg اپی نفرین و گروه کنترل تقسیم شدند. موش ها به مدت 2 ماه در معرض آزمایش قرار گرفتند و اپی نفرین روزانه 2 بار به صورت زیرجلدی در ناحیه پشتی تزریق شد. در پایان پس از مشاهده نتایج ماکروسکوپی و جداسازی پوست، عملیات مربوط به تهیه اسلاید و مطالعه تعداد فولیکول های مو در هر یک از گروه ها انجام پذیرفت.

    یافته ها: در این مطالعه تزریق اپی نفرین سبب دژنره شدن فولیکول مو، کاهش در تعداد فولیکول های مو و دژنره شدن ساختمان های وابسته به فولیکول مو مانند غدد سبابه در مقایسه با گروه کنترل شد (p<0.05).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که تزریق زیرجلدی اپی نفرین سبب کاهش چشمگیر فولیکول های مو می شود و تعداد فولیکول های مو با افزایش میزان اپی نفرین دچار کاهش بیشتر می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها