• اثر عصاره هیدروالکلی پوست ساقه دارچین بر محور هورمونی هیپوفیزی - بیضه ای موش سوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 767
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: امروزه استفاده از فرآورده های گیاهی به عنوان جانشین یا مکمل داروهای شیمیایی مطرح است. یکی از گیاهان ارزشمند که از دیرباز در درمان بیماری های مختلف کاربرد داشته؛ دارچین (cinnamomum zeylanicum) می باشد. این مطالعه به منظور تعیین اثر عصاره هیدروالکلی تهیه شده از پوست ساقه دارچین بر میزان هورمون های مؤثر بر سیستم هورمونی تولیدمثل موش های سوری نر انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی 48 سر موش سوری نر ضمن دسترسی به آب و غذای یکسان در 6 گروه تقسیم بندی شدند. چهار گروه از نمونه ها گروه های تیماری بودند که در مدت 20 روز غلظت های مختلف عصاره هیدروالکلی پوست ساقه دارچین (400 ,200 ,100 ,50 mg/kg) را به روش درون صفاقی یک روز در میان دریافت کردند. به یک گروه به عنوان گروه پلاسبو تنها نرمال سالین تزریق شد و از گروه کنترل نیز به عنوان شاهد استفاده گردید. تمام آزمایش های تشخیص هورمونی برای تعیین سطح سرمی هورمون های lh, fsh تستوسترون با روش ایمونورادیومتری (ria) انجام گرفت.

    یافته ها: با افزایش دوز تزریقی عصاره، غلظت دو هورمون fsh, lh افزایش یافت و بیشترین افزایش در دوزهای  200 ,400 mg/kg بود. سطح سرمی تستوسترون نیز در گروه های تیماری که دوزهای 50 ,100 mg/kg عصاره را دریافت کرده بودند؛ نسبت به گروه کنترل افزایش معنیدار داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشاندهنده اثر عصاره هیدروالکلی پوست ساقه دارچین بر افزایش هورمون های محور هیپوفیز –بیضه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها