• ارتباط بین شاخص توده بدنی (bmi) اولیه مادر و افزایش وزن دوران بارداری با عوارض نوزادی و مادری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 954
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: نمایه توده بدنی مادر و میزان افزایش وزن دوران بارداری نقش مهمی در نتیجه بارداری دارد. در مطالعات مختلف ارتباط بین شاخص توده بدنی اولیه و افزایش وزن دوران بارداری مادر با عوارض نوزادی مانند وزن پائین تولد، نوزاد نارس و عوارض مادری مانند پره اکلامپسی مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط میان نمایه توده بدنی و وزنگیری طول بارداری با عوارض مادری و جنینی در بیماران بستری شده در مرکز آموزشی - درمانی دزیانی گرگان انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی مقطعی که طی یکسال در مرکز آموزشی – درمانی دزیانی گرگان انجام شد، 350 زن باردار وارد مطالعه شدند. متغیرهایی مانند سن مادر، شاخص توده بدنی در ابتدای بارداری، افزایش وزن دوران بارداری و عوارض مادری-جنینی (پره اکلامپسی، پارگی زودرس کیسه آب، زایمان زودرس، ماکروزومی) در فرم ثبت اطلاعات درج شد. داده ها پس از کدبندی به و سیله نرم افزار آماری spss وارد رایانه شده و برای تعیین ارتباط بین داده ها از آزمون کای اسکوئر استفاده شد.

    یافته ها: بیشترین میزان افزایش وزن کمتر از حد طبیعی در bmi کمتر و مساوی 19.8 kg/m2 و بیشترین میزان افزایش وزن بیش از حد طبیعی در bmi بیشتر از 29 kg/m2 مشاهده شد. وقوع زایمان زودرس با bmi مادر ارتباط آماری معناداری داشت (p<0.05)، اما ارتباطی بین افزایش وزن طی دوران بارداری و زایمان زودرس دیده نشد. میزان وقوع پارگی زودرس کیسه آب و وزن هنگام تولد نوزادان با bmi مادر و نیز افزایش وزن دوران بارداری ارتباط معناداری نشان داد (p<0.05). میزان وقوع پره اکلامپسی با bmi اولیه مادر ارتباط معناداری نشان نداد، اما با افزایش وزن دوران بارداری به طور معناداری ارتباط داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: غیرطبیعی بودن شاخص توده بدنی مادر در ابتدای بارداری و میزان وزنگیری در دوران بارداری می توانند منجر به عوارضی در مادر و جنین گردند. وزنگیری بیش از حد و کمتر از حد استاندارد، با توجه به شاخص توده بدنی اولیه مادر، هر دو می توانند یک بارداری طبیعی را عارضه دار نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها