• اثر میدان مغناطیسی با شدت 100μt بر جذب استخوان در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 577
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: میدان های الکترومغناطیسی در محیط اطراف ما با شدت های متفاوت وجود دارند. به همین دلیل بررسی اثر آنها بر موجود زنده حائز اهمیت است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر میدان بر روند جذب استخوان و تاثیر متقابل استخوان و هورمون هایی چون  pth و کلسی تونین در اثر میدان بر یکدیگر بود.

    روش بررسی: در این پژوهش تجربی 30 موش صحرایی نر نژادsprague-dawley  به سه گروه تقسیم شدند. حیوانات گروه آزمایش در طول 42 روز، روزانه 4 ساعت در معرض میدان با شدت 100μt و فرکانس 50 هرتز قرار گرفتند. گروه شاهد- 1 شرایط گروه آزمایش را داشت ولی در معرض میدان قرار نگرفت. حیوانات گروه شاهد- 2 در شروع آزمایش (روز صفر) کشته شدند. محتوای کل کلسیم و فسفر ران چپ و انرژی شکست این استخوان در روزهای 28 و42  در گروه آزمایش و شاهد- 1 و در روز صفر در گروه شاهد- 2 اندازه گیری شد. غلظت کلسیم، فسفر، pth و کلسی تونین سرم در روز صفر و پس از آن در اولین روز شروع میدان و بعد هر دو هفته یکبار، در طول آزمایش اندازه گیری شد.

    یافته ها: محتوای کل کلسیم ران چپ در گروه آزمایش در روز 42 به طور معنیداری کمتر از گروه شاهد- 1 و 2 بود. انرژی شکست استخوان نیز کاهش اندکی را نشان داد. از طرف دیگر غلظت کلسیم و فسفر سرم در روزهای 28 و 42 در گروه آزمایش افزایش معنیداری را نسبت به روز صفر این گروه نشان داد. غلظت pth سرم در طول آزمایش رو به کاهش و غلظت کلسی تونین رو به افزایش داشت.

    نتیجه گیری: این آزمایش نشاندهندۀ تاثیر میدان مغناطیسی با شدت 100μt بر استخوان و افزایش روند جذب استخوان بود. تغییرات فیدبکی ترشح pth و کلسی تونین در جهت برگرداندن غلظت کلسیم و فسفر سرم به حد طبیعی انجام گرفت و ممکن است سبب جلوگیری از افزایش بیشتر جذب استخوان در اثر میدان شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها