• مقایسه اثر رژیم غذایی نمایه گلایسمی پایین و رژیم غذایی کم چرب روی توده چربی بدن و نسبت دورکمر به دور باسن در زنان چاق

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 744
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در سال های اخیر کارآمدی رژیم کم چرب در درمان و پیشگیری از چاقی مورد سؤال قرار گرفته است. زیرا در رژیم غذایی کم چرب به دلیل کاهش درصد چربی، درصد کربوهیدرات ها افزایش می یابد که پیامد این جریان افزایش غلظت گلوکز و انسولین خون بعد از غذا می باشد و سبب افزایش ذخیره چربی در بدن می شود. همچنین مطالعاتی نیز به تاثیر رژیم با نمایه گلایسمی پایین در پیشگیری و درمان چاقی اشاره دارد. لذا این مطالعه به منظور بررسی تأثیر دو رژیم غذایی ایزوکالریک کم چرب و نمایه گلایسمی پایین در کاهش وزن، شاخص توده بدن، درصد توده چربی بدن و نسبت دور کمر به باسن در زنان چاق انجام گرفت.

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی 46 زن چاق با bmi بیشتر و یا مساوی 27، میانگین سنی 7.6±37.9 به طور تصادفی به دو گروه رژیمی کم چرب و نمایه گلایسمی پایین تقسیم شدند و به مدت 6 هفته رژیم خاص گروه خود را دریافت کردند. هر دو هفته یک بار در طول مطالعه و در پایان شش هفته وزن، توده چربی بدن و نسبت دور کمر به دور باسن تعیین شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی استودنت و تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: وزن بدن، شاخص توده بدنی، دور کمر، دور باسن، نسبت دور کمر به باسن و ضخامت چین پوستی در نواحی چربی شکمی، چربی دو سر بازو، چربی زیر کتف، چربی سه سر بازو در هر گروه در ابتدا و انتهای مطالعه کاهش معنی داری داشت (p<0.05)، اما بین دو گروه رژیمی کم چرب و نمایه گلایسمی پایین اختلاف معنیداری یافت نشد. درصد توده چربی بدن در ابتدا و انتهای مطالعه در هر گروه و در بین دو گروه اختلاف معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که دو رژیم غذایی کم کالری کم چرب و نمایه گلایسمی پایین به یک نسبت در کاهش وزن بدن، شاخص توده بدن، نسبت دور کمر به باسن مؤثر می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم