• مشخصات بیماری سل در بیماران تب دار مبتلا به لوپوس اریتماتوسیستمیک تحت درمان باکورتیکوستروئید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 389
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بروز عفونت یکی از مشکلات موجود در درمان بیماران مبتلا به لوپس اریتماتوسیتمیک (sle) می باشد. این مطالعه به منظور تعیین مشخصات بیماری سل در بیماران تبدار مبتلا به لوپوس اریتماتوسیستمیک (sle) تحت درمان کورتیکوستروئید انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی آینده نگر 103 بیمار مبتلا به لوپوس اریتماتوسیستمیک تحت درمان کورتیکواستروئید ارجاع شده به منظور بررسی علت تب به متخصص بیماری های عفونی در شهرستان اهواز طی سال های 85-1379 بررسی شدند. ملاک تشخیصیsle  بر اساس کرایتریای 11 گانه انجمن روماتولوژی آمریکا و ملاک تشخیص بیماری سل معیارهای برنامه کشوری سل بود. تمامی بیماران قبل از شروع کورتیکواستروئید از نظر عفونت های نهفته نظیر سل بررسی شدند و در صورت منفی بودن، دارو دریافت کردند.

    یافته ها: از 103 بیمار ارجاع شده 83 نفر مطالعه را به پایان رساندند. میانگین سن 10±22.2 سال، نسبت زن به مرد 9.2 به 1، میانگین زمان مصرف پردنیزولون 3.2±12 ماه و میانگین دوز مصرفی این دارو 13±28.2 میلی گرم در روز بود. از بین 83 بیمار مبتلا به 8 sle نفر (9.6 درصد) مبتلا به سل بودند که از بین آنها 5 نفر سل ریوی، یک نفر پلورال افیوزن، یک نفر سل ستون مهره ای و یک نفر نیز سل ارزنی داشتند و میزان مرگ ناشی از سل و sle یک نفر بود.

    نتیجه گیری: سل یکی از علل تب در بیماران مبتلا به sle تحت درمان با کورتیکواس تروئید می باشد. در برخورد با بیمارانی که علی رغم دریافت داروهای کورتیکواستروئید، تب دارند؛ بایستی به بیماری سل توجه کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها