• تأثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش داوطلبین هلال احمر استان گلستان از بیماری ایدز

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 362
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: علی رغم گسترش بیماری ایدز در دنیا، تاکنون هیچ درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. بنابراین بهترین راه مقابله با آن، پیشگیری از بروز آن می باشد. امروزه آموزش افراد در مورد ایدز به عنوان مؤثرترین شیوه برای پیشگیری از آن شناخته شده است. این مطالعه به منظور تعیین تأثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش داوطلبین هلال احمر استان گلستان از بیماری ایدز انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی 149 نفر از کارکنان هلال احمر از سه شهر استان گلستان در سال 1384 به صورت تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا قبل و بعد از یک کلاس آموزشی 90 دقیقه ای، پرسشنامه ای حاوی 13 سؤال را تکمیل نمایند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss-13 و آزمون های یومن ویتنی، کروسکال والیس و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: 47 درصد از افراد آگاهی کافی داشتند. میانگین سطح آگاهی افراد در آزمون بعد از آموزش به طور معنی داری بیشتر از آزمون قبل از آموزش بود (p<0.05). در آزمون قبل از آموزش ارتباط معنی دار معکوسی بین سطح سواد افراد و میزان آگاهی آنها مشاهده شد (p<0.05). ولی این اختلاف در آزمون بعد از آموزش معنی دار نبود. قبل از مداخله آموزشی، آگاهی افرادی که سابقه شرکت در کلاس های آموزش ایدز را داشتند، بیشتر از سایرین بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش با استفاده از کلاس های اختصاصی آموزش ایدز سبب افزایش قابل توجه میزان آگاهی و نگرش افراد در مورد بیماری ایدز می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها