• اثر تک دوز آمینوفیلین داخل وریدی در پیشگیری از سردرد در بیماران تحت بیحسی نخاعی: کارآزمایی بالینی تصادفی دوسویه کور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 449
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: یکی از عوارض نسبتًا شایع بی حسی نخاعی، سردرد پس از سوراخ شدن پرده سخت شامه [post dural puncture headache (pdph)] می باشد. این مطالعه به منظور تعیین اثر تک دوز آمینوفیلین داخل وریدی در پیشگیری از سردرد بعد از سوراخ شدن سخت شامه در بیماران تحت بی حسی نخاعی برای سزارین انتخابی انجام شد.

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی، 120 بیمار تحت سزارین انتخابی با بیحسی نخاعی در بیمارستان شهید مطهری مرودشت طی سال 1387 مطالعه شدند. پس از کلامپ نمودن بندناف نوزاد، به 60 نفر از بیماران (گروه مداخله) آمینوفیلین وریدی به میزان 1.5 mg/kg/body weight  به آهستگی تجویز شد. در 60 بیمار (گروه دارونما) از نرمال سالین استفاده گردید. بیماران در زمان های 1، 4، 24 و 48 ساعت بعد از اتمام عمل از لحاظ بروز سردرد ارزیابی شدند.

    یافته ها: میزان بروز سردرد پس از سوراخ شدن پرده سخت شامه طی 24 ساعت اول پس از عمل در 5 درصد از بیماران گروه مداخله و 31 درصد از بیماران گروه دارونما دیده شد (p<0.001). میزان pdph در 48 ساعت پس از عمل در بیماران گروه مداخله و دارنما به ترتیب 5 و 23.3 درصد تعیین شد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.004).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که استفاده از آمینوفیلین داخل وریدی به میزان 1.5 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در بی حسی نخاعی، سردرد را به طور معنیداری کاهش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها