• تعیین همبستگی هایپرتروفی بطن چپ در اکوکاردیوگرافی با یافته های کلیوی در بیماران مبتلا به فشار خون اولیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 601
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: هایپرتروفی بطن چپ (lvh) عامل خطر مستقل برای مرگ و حوادث قلبی و عروقی می باشد lvh و اختلال عملکرد کلیوی هر دو علایم آسیب به اندام های انتهایی می باشند. این مطالعه به منظور تعیین همبستگی هایپرتروفی بطن چپ در اکوکاردیوگرافی با یافته های کلیوی در بیماران مبتلا به فشارخون اولیه انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی 102 بیمار مبتلا به پرفشاری خون اولیه بدون بیماری زمینه دیگر که در اکوکاردیوگرافی نیز هایپرتروفی مرکز بطن چپ اثبات شده بود، در مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان طی سال های 85-1384  بررسی شدند. آزمایش تجزیه ادرار، bun و کراتی نین سرم، سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادرار برای بیماران انجام شد. lvh بر اساس lvmi>1355g/m2 در مردان  lvmi>110g/m2در زنان تعریف شد. اختلال عملکرد کلیوی از طریق اندازه گیری سطح کراتینین سرم و ارزیابی پروتئینوری و یافته سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری بررسی شد.

    یافته ها: میانگین سنی افراد 8.8±60 تعیین شد. 59 نفر نوع خفیف، 36 نفر نوع متوسط و 7 نفر به نوع شدید lvh مبتلا بودند. انحراف معیار و میانگین کراتینین و bun به ترتیب 1.12±1.09 و 10.76±20.6 میلی گرم در دسی لیتر تعیین شد. این مطالعه نشان داد که با افزایش شدت lvh مقدار آسیب کلیوی افزایش یافته است. بین وجود اسکار در سونوگرافی و شدت lvh در اکوکاردیوگرافی رابطه معنی داری وجود داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که درصد بالایی از بیماران مبتلا به فشارخون اولیه به آسیب کلیوی مبتلا هستند و bun، کراتینین و وجود اسکار در سونوگرافی می تواند مارکرهای مناسبی برای شناسایی آسیب اندام های انتهایی ناشی از فشارخون و میزان کنترل آن باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها