• ارتباط خانوادگی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با اختلال افسردگی اساسی در مبتلایان به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی اطفال بیمارستان دکتر شیخ مشهد در نیمه دوم سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 505
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: همراهی اختلال بیش فعالی و نقص توجه(adhd)  و اختلال افسردگی در مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک در منابع بزرگسال و اطفال گزارش شده است. با بررسی خویشاوندان درجه یک بیماران adhd، این مطالعه به منظور تعیین ارتباط با الگوهای خانوادگی همراهی بین اختلال بیش فعالی و نقص توجه و اختلال افسردگی انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه مورد شاهدی روی 208 کودک و نوجوان مبتلا به  5 adhdتا 17 سال مورد ارزیابی قرار گرفته اند که تشخیص بالینی adhd در بیماران با مصاحبه بالینی روانپزشک و آزمون تشخیصی k–sads انجام شده است. پس از آن که آنها را به دو گروه  adhdهمراه با اختلال افسردگی و بدون اختلال افسردگی بر اساس مصاحبه بالینی روانپزشک و آزمون تشخیصی k–sads برای افسردگی، تقسیم کردیم با مطالعه 779 خویشاوند درجه یک (416 والد و 363 خواهر و برادر) با استفاده از مصاحبه بالینی روانپزشکی و آزمون تشخیصی wender, k–sads, sads وجود اختلال افسردگی و adhd را بررسی کرده ایم.

    یافته ها: میزان بالایی از اختلال افسردگی را تنها در بین خویشاوندان گروه adhd همراه با افسردگی در مقایسه با خویشاوندان گروه adhd بدون افسردگی دیده شده است و میزان adhd در خویشاوندان هر دو گروه یکسان بود. اختلال افسردگی در خویشاوندان درجه یک بیمار adhd که خودشان adhd داشته در مقایسه با خویشاوندانی که ندارند، بیشتر بود.

    نتیجه گیری: اختلالadhd  و افسردگی از نظر اتیولوژی مستقل بوده و به طور وابسته به یکدیگر منتقل می شوند که می تواند حمایت کننده زیر گروه خانوادگی مجزایی برای adhd باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها