• مقایسه میزان بقای کوتاه مدت بیماران پس از احیای قلبی ریوی در بخش اورژانس بیمارستان های آیت اله طالقانی و شهید مدرس تهران طی سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 606
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: ایست قلبی-ریوی مس ؤول نیمی از موارد مرگ و میر بیماران است. در بسیاری از موارد با احیای قلبی-ریوی موثر و فوری می توان بیمار را از مرگ نجات داد. در سال های اخیر پیشرفت های بسیاری در زمینه احیای قلبی-ریوی صورت گرفته است؛ ولی متاسفانه آمار دقیقی از میزان موفقیت احیای قلبی-ریوی در ایران وجود ندارد. این مطالعه به منظور مقایسه میزان بقای کوتاه مدت بیماران پس از احیای قلبی ریوی در بخش اورژانس بیمارستان های آیت اله طالقانی و شهید مدرس تهران انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی گذشته نگر روی 178 بیماری که در بخش اورژانس دو بیمارستان دانشگاهی آیت اله طالقانی (54 نفر) و شهید مدرس (124 نفر) احیای قلبی-ریوی شده بودند؛ در سال 1384 انجام شد. مدت زمان تاخیر تیم احیاء، مدت زمان احیای قلبی-ریوی و نتیجه احیای قلبی-ریوی با استفاده از آزمون های تی و کای اسکوئر تجریه و تحلیل شدند.

    یافته ها: پس از گذشت 24 ساعت از ایست قلبی، احیای قلبی-ریوی در 54 فرد مورد مطالعه در بیمارستان طالقانی تنها در 7 مورد (13 درصد) موفقیت آمیز بود. از 124 مورد احیای قلبی-ریوی در بیمارستان شهید مدرس، 33 مورد (26.6 درصد) با بقای بیماران همراه بود (p<0.05). مدت زمان تاخیر در شروع عملیات احیاء در بیمارستان آیت اله طالقانی 0.9±2.9 دقیقه و در بیمارستان شهید مدرس 1.1±2.7 دقیقه بود. میانگین مدت زمان احیاء گروه اول 11.2±44.2 دقیقه و گروه دوم 7.5±44 دقیقه بود.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میزان بقای 24 ساعته بیماران به دنبال احیای قلبی-ریوی در مقایسه با سایر نقاط کشور مشابه بوده؛ اما از میزان جهانی کمتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها