• مقایسه پارامترهای اسپرم در روش swim up با یک و دو بار شستشو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 747
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: روش های مختلفی برای بهبود پارامترهای اسپرم وجود دارد که از آن جمله می توان به روش swim up اشاره کرد. شستشوی اسپرم مرحله ای در این روش ضروری می باشد. به نظر می رسد؛ دو بار شستشو به ویژه در نمونه هایی با غلظت بالا و مواردی که سیمن به خوبی مایع نمی شود؛ نتایج بهتری به دنبال داشته باشد. این مطالعه به منظور مقایسه پارامترهای اسپرم در روش swim up با یکبار و دوبار شستشو انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه آزمایشگاهی روی 50 نمونه اسپرم مرد مراجعه کننده به مرکز ناباروری حضرت فاطمه الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی بابل، طی سال 1386 صورت گرفت. نمونه ها دارای حجم 5-2 میلی لیتر، تعداد بیش از 20 میلیون، حرکت بالای 50 درصد و مورفولوژی طبیعی بیشتر از 14 درصد برابر معیار کروگر بودند. با در نظر گرفتن شرایط نمونه گیری، شستشوی اسپرم در طی دو مرحله صورت گرفت. داده ها توسط نرم افزار spss-10 و با استفاده از آزمون paired t-test, repeated measurement آنالیز شدند و p<0.05 معنیدار تلقی گردید.

    یافته ها: میانگین حجم مایع سیمن در افراد مورد مطالعه 1.006±4.05 بود. میانگین حرکت اسپرم در یک بار و دوبار شستشو نسبت به قبل از شستشو افزایش یافت (p<0.05)، ولی بین یک و دوبار شستشو این افزایش از نظر آماری معنی دار نبود. با انجام شستشوی دوم، حرکت اسپرم به صورت معنیداری در گرید iv, iii افزایش یافت و گرید و i نیز کاهش پیدا کرد (p<0.05). میانگین مورفولوژی طبیعی اسپرم ها با شستشو افزایش یافت، لیکن بین یک بار و دوبار شستشو این افزایش معنیدار نبود.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که swim up روش مناسبی برای آماده سازی اسپرم می باشد و دوبار شستشو سبب بهبود قابل توجه پارامترهای اسپرم می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها